Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningchematex
Läst 396 ggr
Corals
0

Första bränningen chematex cft120

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har testat att skröjbränna idag, chematex cft 120 med styrenhet SA-15

Upp till 900g funkade det fint, sen kom jag tillbaka ungefär en timma senare och då hade säkringen löst.

Har någon ett tips på vart jag ska börja felsöka?

Jag har 25A in i huset

Bo§e
0

Ok, du har 25A huvudsäkringar.i huset, men vilken styrka har ugnens 3 säkringar….? 16A…?
(Det var väl en av dem som löste ut…?)

CFT 120 har 10 kW effekt, vilket ligger ganska nära smärtgränsen för 16A säkringar, och det kan räcka med en tillfällig liten spänningsnedgång på nätet för att få någon av dem att lösa ut.

Jag vet inte om jag uppfattade din beskrivning rätt, men om din 10 kW ugn är säkrad 16A, kan det vara litet för "tajt" för att vara tryggt. och du behöver då säkra upp till 20A för att få en säker funktion.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Corals
0

Bosse, vad skulle vi göra utan dig 🙌🏻👍🏻

Tack för svar, jag testar att byta säkringar.

Har hittat en bild från dig där jag tolkar det som att man belastar säkringarna olika, vet du om det går att lägga om så att det blir jämnare fördelat? Te.x när man byter elementen?

(Gift med en elektriker som för tillfället hatar ugnar 🤪😹)

Bo§e
0

#2: Elementen (dvs originalelementen) till CFT120 ligger något ojämnt fördelade, effektmässigt, vilket är en del av konstruktionen.
Har tyvärr inte data på det, men här är ett schema för elementens inbördes koppling, så att du kan kolla om den är rätt gjord på din ugn.

Vid elementbyte, skulle det säkert gå att beräkna en "jämn" elementsats, men då blir det svårt att garantera att ugnen får optimal värmespridning, men om du ändå tänker göra det, skicka mig ett PM.

Anna Maria T
0

#3: Hej!
Kapar tråden lite…
Vi har bytt slingor och renoverat elinstallationen till mer moderna standard och använder en nyare automatik. Och vi har inga problem att nå glasyrbränningstemperaturerna. Samtidigt med renoveringen beställde vi nya slingor från Cebex som är lindade efter originalspecifikationerna. Ugnen fungerar bra, men , vi tycker att den är aningen ojämn i över jämfört med underdel vilket torde bero på slingorna inte är optimalt beräknade effektmässigt. Intressant att höra andras erfarenheter av detta på CFT120.

Bo§e
0

CFT 120 har 14 separata element, som är numrerade och placerade enligt schemat i #3-

De 14 elementen består av 7 olika sorter,

Nr 1 och 14
Nr 2 och 13
Nr 3 och 12
Nr 4 och 11
Nr 5 och 10
Nr 6 och 9
Nr 7 och 8

Elementen är numrerade, och det gäller att var och ett hamnar på sin rätta plats när de installeras.

• Redigerat 2025-05-15 11:56 av Bo§e
Bo§e
0

#4: En möjlig orsak till de små förändringarna, kan vara det faktum att de engelska oiginalelementens data var baserad på kanthaltråd som har "engelska mått", som är "SWG" och inte millimeter.
När man sedan tillverkar nya element i vår "metriska värld", får man välja den metriska tråddiameter som är närmast liggande det gamla SWG-måttet.
Här får vi en liten förskjutning, som man då får kompensera med trådlängden. Men även om man träffar mitt i prick med motståndsberäkningen, får man ändå ett något förändrat ytvärmetal, vilket innebär att man kan få en liten variation i funktionen, hur noggrann man än försöker vara…

Skillnaden brukar dock inte vara större än att den är "hanterbar" i praktiken, men små variationer är nog omöjliga att undvika.

Omvandlingstabell SWG till MM

Standard wire gauge (SWG) to mm and mm2 conversion calculator. Online calculator by Supermetalind.com that helps to convert values from SWG to mm and inches.
  • Redigerat 2025-05-15 12:55 av Bo§e
Anna Maria T
0

#5: Jodå, de kom numrerade i påsar och de är dessutom olika stora så just detta vet vi stämmer. :). Men absolut något att ha koll på. Första sändningen fick vi fel uppsättning. Det fanns tydligen varianter av CFT ugnen med olika slingor…

Bo§e
0

#7: Ja, det fanns en äldre modell, som bara hette CF120, och den var helt annorlunda, med 20 element osv….
Jag minns att där kunde göras misstag vid beställning…
Det kanske var den elementsatsen du fick första gången…?

• Redigerat 2025-05-15 21:47 av Bo§e
Anna Maria T
0

#8: Otroligt vilken detaljkunskap du har!
Vi kanske är petiga men skulle vilja ha bättre kontroll på temperaturer och variationer i ugnen. Detta för att få bättre förutsägbarhet vid ffa glasyrbränning. Nu får vi lite problem vid bränning av glasyrer med smalt temperaturintervall. Vi har provat med käglor men blev inte så mycket klokare… nästa planerade steg är att mäta temperaturer på två ställen i ugnenVi har en tvåkanalig Testo som klarar upp till 1000gr. (K-typ).
För att se hur kurvorna ser ut upp till denna temperatur. Det borde ju ge en fingervisning. Variationerna går säkert att leva med bara man vet mer exakt hur stora de är. Det är ju mycket arbete bakom en fylld ugn så det är ju angeläget att allt blir bra. Ugnen är väl relativt vanlig så frågan har kanske intresse för fler.

Bo§e
0

#9: Vid vilken temp.nivå upplever du den här diffen uppe/nere…?

Du har väl distanser mellan bottenteglet och första plattan…?
Hur höga distanser…?

• Redigerat 2025-05-16 21:07 av Bo§e
Anna Maria T
0

#10: Det är vid glasyrbränning. Jag bränner till 1240 grader. Utifrån käglor och erfarenhet verkar det vara vid de högre intervallen. Enligt käglor( vilket jag tycker är lite svårtolkat) så skiljer det 30-40 grader från botten till toppen. Distansen mot bottenplattan är 6 cm.

Bo§e
1

Ja, detta med kägeltolkning……
Om man tolkar käglor som rena temperaturmätare, blir det svårtolkat, eller rättare sagt feltolkat.

Käglorna indikerar ju värmearbetet, dvs kombinationen temperatur/tid, och där är det faktiska gradtalet underordnat.
Man kan, litet förenklat, säga att käglorna visar "vad som har hunnit hända", där tiden är en viktig och avgörande faktor, och där själva gradtalet bara är en "hjälpfaktor"…

Gradtalet är en ganska torr och trubbig siffra, medan käglorna försöker åskådliggöra vad som faktiskt händer, över tid…

Dock tror jag att du har en diff (!), men räknat i grader, är den nog inte så stor som 30-40°C.

• Redigerat 2025-05-21 20:15 av Bo§e
ler
0

Ja inte lätt med temperatur och tid, om man ser på när käglorna faller vid olika temperaturer stegring så får man en liten uppfattning om hur det fungerar. Men det fungerar så klart bara inom ett visst område, skulle man ha en topp temperatur på 1200 grader och tänker att man löser det med lång tid och bränner till 600 grader så spelar det ingen roll hur länge man bränner det blir aldrig rätt värmearbete

Bo§e
1

#13: Nej, det handlar förstås om nivåer.
De olika käglorna har ju sina arbetsområden, men de lappar över varandra till en del….