Keramik iFokus

Keramik

Etikettverkstad
Läst 335 ggr
A Nilsson
0

Ny verkstad

Har färdigställt ny verkstad efter alla konstens regler.

Bygglov, startbesked och nu väntar jag på slutbesked innan jag får börja använda verkstaden.

Här om dagen var en sotare på besök och skulle skriva någon sorts protokoll som ska in till kommunen så de kan ge slutbesked. Karln visste ingenting om keramikugnar. Babblade om brandcell, om vad som händer om någon öppnar locket när ugnen är igång. Ni hör! Jag svarade på alla frågor kring brandsäkerhet, dessutom ringde han till Seeman som förklarade att allt var i sin ordning. Till sist skulle han ha bruksanvisning på svenska för att åka hem och läsa på…

Det känns inte bra att min verkstad kanske blir underkänd. Dela gärna med er av era erfarenheter kring bygglov m.m.

ler
0

Men varför har du blandat in myndigheterna??? Och vad ska du med en sotare om det är en elugn???

Bo§e
1

Låter jobbigt..!
Håller tummarna att det går bra till slut….👍

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
1

Instämmer med #1.

A Nilsson
0

#1: jag har byggt om ett stall och det krävdes bygglov.

Min byggherre skickade dit sotaren.

Ålands folkhögskola
2

Hade en brandman som synade keramikverkstaden i skolan, och frågade honom om han vill titta på ugnen. Han tyckte att det var onödigt eftersom ugnens syfte var att hålla värmen inne…
Men det kan vara bra att klä in väggarna nära ugnen med gipsskivor, och kanske ett takpanel som man har över bastuspisen.

Bo§e
0

Ett dålig idé, som inte är så ovanlig, är att stänga in ugnen i "ett eget litet rum" (dvs en skrubb), för att därmed "skydda resten av lokalen".
Det ger en tekniskt stressad miljö, och denna skrubb blir ett problemutrymme på många sätt, om man inte kompenserar med väldigt effektiv ventilation….
Det snarare ökar brandrisken, och påverkar dessutom ugnens funktion.

Det är då bättre att ge ugnen en luftig placering, och anpassa ventilationen till de förhållandena.

• Redigerat 2025-05-28 15:52 av Bo§e