Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 440 ggr
VikingBlacksmith
0

Keramik luktar källare

Hej
Kanske en märklig fråga. Men hur får man bort källarlukt från bränd keramik? Jag har köpt ett par muggar o kannor på loppis och efter diskning kände jag att de stank källare. Jag lät det stå över natten efter att ha baddat in både in och utsida med en pasta av bikarbonat. Efter en andra diskning luktar det mindre men fortfarande så det känns i hela rummet. Nästa steg är ättika.
Men om inte det går så undrar jag om man kan fulbränna det i ugn för att få bort lukten. Jag har tillgång till en liten ugn som tyvärr bara går till 1000 grader.

ler
0

Ättika är ett bra oxidatonsmedel och om det inte hjälper så kan du bränna så som du säger men det är alltid en risk med att bränna igen, det är bra med en långsam avkylning så öppna inte för tidigt

Bo§e
0

Ja, ombränning av "köpta" föremål innebär alltid en risk.
Om man inte vet hur högt det ursprungligen är bränt, och vilken lera det är gjort av, kan det bli oväntade och oönskade överraskningar….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Ja det är väl nog med 700-800 grader så händer det ju inte något farligt

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske börja med en "torrsterilisering" (200°C i ett par timmar), och se vad som händer….?

Bo§e
0

#3: Ja, 7-800°C borde de flesta keramiska föremål klara, utan att förändras.
Vissa sorters dekor kan förstås påverkas.

Antika föremål, som kan vara blyglaserade i väldigt låg temperatur, skall nog också undvikas…

Ett exempel från modern tid är servisgods som såldes av Ikea på 90-talet, och som inte ens klarade att brännas med porslinsfärg (780-790°C). Glasyren nådde sitt "bubbelstadium" redan på den temperaturnivån,. vilket gjorde porslinsmålarna besvikna…

• Redigerat 2025-05-28 13:47 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag tror att allt organiskt borde brännas bort vid 400 grader - ingen risk att glasyr eller dekoration kommer att förändras vid den temperaturen.

Bo§e
0

#6: Ja, vid den temperaturnivån omvandlas organiskt material till kol…..

VikingBlacksmith
0

Tack för eran input. Jag börjar nog med att försöka på 200 grader på ett ett föremål av varje typ (svart lera och röd lera) och se om det hjälper och om de överlever. Annars får det bli högre temperatur.

VikingBlacksmith
0

Nu har jag provat 200 grader i en timme. Det luktade fortfarande efter diskning, dock med en ton av bränt. Så jag provade 400 grader en timme. Vet inte än om det tog lukten, men vid en snabbkoll innan jag stängde av ugnen så kunde jag konstatera att den svarta keramiken inte va svart längre utan ljus.

Ulla
0

Menar du att muggarna var svarta från början (inte smuts) men att färgen brändes bort i 400°?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Är färgen borta vid 400 grader så är det något annat än glasyr

Bo§e
0

Antingen är det vanlig "målarfärg", eller kanske någon s.k- "organic" färg som bränns (snarare värms) i vanlig bakugn….
Hur som helst ingen glasyr, som Ler nämner, och över huvud taget inget keramiskt material….

VikingBlacksmith
0

Glasyren på insidan är fortfarande svart men utsidan som är oglaserad har blivit ljus. Funderar på om den har varit svartbränd och den här värmen påverkade leran så det försvann.

Bo§e
0

"Riktig" glasyr på insidan, ok. Den kan inte ha blivit påverkad av 400°C.
Men, som du säger, att om det svarta på utsidan var resultatet av något slags gropbränning eller om föremålet i efterhand blivit bränt i en kapsel med brännbart material etc, består ju det svarta av sot, och det skulle förstås kunna påverkas vid 400░C….

Bo§e
0

Men, nu måste väl lukten ha försvunnit….?

Ulla
0

Kan det vara ett rakubränt föremål med glasyr bara på insidan? Raku kan ju lukta tjära efter bränningen. Men det passar mindre bra till bruksföremål som muggar och kannor som man ska förvara vätskor i.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Det kunde vara bra med en bild! Var den matt svart från början på utsidan?

VikingBlacksmith
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Inte samma kruka men från samma ställe. Det svarta är nästan helt borta.
Men lukten är borta också.
Betydligt tråkigare utseende dock. Och inte lika historiskt korrekt eftersom järnålderskeramik va svartbränd. Kan det gå att slå in det i aluminiumfolie tillsammans med sågspån för att få en syrefattig miljö och behålla det svarta?

ler
0

Ja det skulle vara löst på en gång om du hade sänt en bild från början. Och du hade ju svaret själv att det var svartbränt. Men ja med sågspån kan du få den svart igen, men det kommer att lukta igen

VikingBlacksmith
0

Jag är osäker på om lukten kom från bränningen. Kopparna som inte är svartbrända luktar likadant, fast inte lika mycket. Det är verkligen en unken källarlukt, känns inte som en brandlukt.

ler
0

Ja det är ju en porös skärv så det kan ju vara att dom har legat i en möglig källare eller sommarstuga