Rädda upp glasyrer!?
Rädda upp glasyrer (ha i Zirkonsilikat!?)
Hej,
Jag blandar in oxider i en transperant bas som jag är nöjd med, nu ville jag få till riktigt milda toner i grönt och blått:
- Den vänstra i bild har 0,25% CoO och 3% rutil (för att få en jämnhet/botten i tonen) Den blev rätt ok men kan förbättras lite
- Det högra provet har 1,5% CuO och 3% rutil - blev mer som 'kass i magen' och jag fattar att det är rutilen som gul/brunat till den
Någon som har erfarenhet av att rädda upp med att ha i zirkonsilikat, eller något annat tips?
Har nu blandat ett kg av varje(inte så mkt så jag kan absolut lägga till ett kg till för att späda)
Tacksam får råd och tankar
@e.nore_keramik
Jag skulle nog välja tennoxid som ger bättre färg men zirkonsilikat går också. Den gröna eller den som skulle vara grön där skulle jag låta bli att använda rutil men nu har du ju redan det i så det vet jag inte hur du tänker om du vill göra en ny eller bara vill rädda den? Prova då att lägga till samma glasyr utan rutil och öka mängden koppar. Men du kan torka glasyren i köks ugnen eller micron om du har en sådan och gör 10g prov så du inte slösar bort allt för mycket material
#1: Tack för svar, då testar jag tennoxid, tror jag ska ha lite, men hur mkt tror du, och kan jag även ha i zirkonsilikat om det tryter?
Kanske kör en helt ny omgång med den gröna (kan göra annat av den här fula;)
/E
5% och ja du kan ha i både tenn och zirkonsilikat.