Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringbränningstengodsglasyrerengoberlergodsglasyrbränning
Läst 308 ggr
Ylvian
0

Hjälp! Nålstick!

Hjälp! Varför många små nålstick?? Se fotot.

Lergodslera CL 700 (ej chamotte)
doppad i beige engobelera CF2, skröjbränd i 980 grader,
dekorerad med undergglasyrfärger, glaserad med transparent glasyr 1013, och bränd i 1150 grader i 15 min.

IMG_9446.jpeg

ler
2

Det finns två möjliga fel, antingen är det för låg temperatur för att glasyren ska smälta ut helt eller så är temperaturen för hög och reagerar för mycket med underlaget så det är svårt att säga vilket det är. Vad anger dom för temperatur på glasyren?

Bo§e
3

CL 700 är en rödlera, och 1150°C ligger på dess absoluta smärtgräns.
Jag tänker att det sker en hel del gasbildning pga järninnehållet, när den bränns så högt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ylvian
0

#1: Lergodsglasyr 1030 anger temperaturområde 1020 -1240 grader.

ler
2

Kan ske att du skulle sänka temperaturen eftersom glasyren smälter redan vid 1020 eller så kan du också prova att tillsätta 5-10% av engobe leran i glasyren

Ylvian
0

#4: Blir det inte mjölkigt i den transparenta glasyren av att tillsätta engobe?

Ylvian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen och hjälp igen!
Har nu bränt samma mugg i 1060 grader istället för 1150 och har fortfarande NÅLSTICK!! 😬 Endast över engoberade ytor. Köpte nyligen denna beige engobe från Cebex, och den är silad och har stått ett tag innan användning. Kan den vara för tjockt pålagd?

Kan jag bränna om i ännu lägre temp och få bort ev nålstick? Eller är det kört med de nålstick som redan uppstått i 1060 grader?

Info:
Rödlera CL 700
Doppad i beige engobe CF 2
Skröjad i 980 grader
Glaserad i transparent glasyr 1013
(med tempområde 1020-1240 gr)
Bränd i 1060 grader i 25 min

ler
1

Nej det blir upplöst i glasyren, så gjorde krukmakarna förr i tiden när glasyren åt upp engoben

Ylvian
0

#6: Det är i allafall färre nålstick, så hoppas att en ännu lägre glasyrtemp ska fungera.

Skulle gärna vilja veta om det lönar sig att bränna om gods med nålstick från 1060 ner till tex 1040 med ett bättre resultat i detta fall? I fall någon har provat…