Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkägla
Läst 281 ggr
FruZika
0

Hjälp cone 6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Sent ska syndaren vakna, äntligen har jag köpt käglor. Eller bara kägla 6.
Jag har uppenbarligen nått närmare 7 (?).

Jag vet inte var jag ska börja ang justera.

Jag har en Rohde ecotop 60s med en ST310. Jag har alltid ventilationen nere liten öppen och har skurit bort en tårtbit ur ”pluggen” där uppe för ständigt lite ventilation pga orkar ej vakta ugnen och öppna/stänga under bränningen.

Jag penslar med glasyr från Mayco och Amaco. Så här bränner jag:

100 grader/timmen upp till 600
150 grader/timmen upp till 1220
5 min hålltid (drog just ner från 10)
100 grader/timmen ner till 900
Sen fritt fall

Jag satte käglor på alla plan (4) och de dippade alla lika mycket, kanske något mer i mitten av ugnen där inga ventilationshål finns.

Vad ska jag justera för att komma ner i kägla 6? Jag ser på glasyren att jag överbränner.
Försöker förstå om jag ska ”byta plats” på 100 resp 150 grader/h men blir snart galen på tvetydig info på internetz.

(Skröjbränner i 950 men har inte kollat med kägla så det är säkert också mer än tänkt cone) (varmare går absolut inte ihop med Mayco penselglasyr, ev är även min skröj redan lite för hög kägla).

Hjälp tack 🥹

ler
2

Det tror jag inte att du har nått kägla 7 har du inte kunnat se käglorna under bränningen så eftersmälter käglorna under hela förloppet så visar de mera än vad som är meningen och om du har en modern styrenhet så klarar den temperaturkontrollen mycket bra så allt är nog som det ska vara

Bo§e
2

Förklaringen är troligen att ugnen inte riktigt orkar hålla 150°C/h hela vägen upp till topptemperatur, och "sackar" mot slutet, vilket ökar värmearbetet.
Det leder till precis det du beskriver, och är inget konstigt, eftersom alla ugnar är olika…

Eftersom du inte kan få temperaturen att stiga fortare än vad ugnen orkar, får du lösa problemet genom att helt enkelt sänka topptemperaturen litet grand.
Svårt att säga hur mycket, men börja med att sänka 10-15°C, så hamnar du nog i närheten av kägla 6.

Eftersom ugnar är olika, får man lära sig den egna ugnen och dess egenskaper genom att trimma in bränningarna på det här sättet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Men så är ju frågan om det verkligen är så? Hur ser bränningskurvan ut som är gjord? Tog det längre tid eller inte? Och även om ugnar kan variera lite så är det nog inte så mycket det kan skilja från en naber 60 liter till en annan naber 60 liter

• Redigerat 2025-08-01 14:20 av ler
FruZika
1

#1: Mja jag ser på glasyren att det blir överbränt 😞 färger och finishen

FruZika
1

#2: Ok! Då testar jag…1200 kanske? Jag borde kunna kika på USB-minnet också kom jag på. Hur mycket den orkar. Den är från feb/mars så inte så gammal än.

FruZika
0

#2: Kanske byta plats på först 150 grader/h och sen 100 ?

FruZika
0

#3: Jag ska se om jag kan premiärtitta på USB-minnet, kom på att jag ju har ett sådant istucket. Det är inte en naber utan en Rohde. Jag vet inte om den kan bli förvirrad av ”luftdraget” också och gasa på för mycket?

FruZika
0

#1: Hur kan jag kika käglorna under bränning? Jag kan så klart bränna tomt för att inte kvadda glasyren om jag öppnar och kollar, men kanske mår elementen inte så bra av det? Har inget kikhål alltså utöver ventilationshålet där uppe som man inte ser så bra igenom.

ler
0

Nej du kan inte se dom i en sådan ugn och det är heller inte nödvändigt eftersom styrenheten är så precis nu för tiden, det finns inbyggda program för att ta hänsyn till hysteres och så vidare. Det är nog mest själva glasyren som är problemet här

FruZika
0

#9: Ok tack! Testar att sänka från 1220 till 1200 tror jag.

Bo§e
1

Om det är kägla 6 som visas på bilden, har dom lagt sig litet mer än dom "borde" för att stå optimalt, dvs om det var en "kägla-6-bränning" som var önskemålet..
Men inte så mycket för mycket
Jag tror att det räcker med att sänka 10-15°C för att hamna mer rätt med 6:orna.

Bo§e
1

#8: Ja, det är tråkigt att nästan inga moderna "småugnar" har något kikhål, där man kan se käglorna i realtid.
Det skulle underlätta intrimningen av bränningarna väldigt mycket, och samtidigt ha en bra pedagogisk funktion.

FruZika
0

#12: Nämen nu ser jag i appens logg att den går en bit över 1220 fastän det är inställt på det. I våras höll den sig oftare på 1223 resp 1224. Hm.

Bo§e
0

#13: Ok, det är inte ovanligt att den "toppar" med några extra grader just vid avslutningen, men den faktorn tror jag inte spelar så stor roll i det här fallet, eftersom de "extra" graderna varar så kort tid att de knappast kan påverka ett bränningsresultat.

Vad som verkligen händer med godset i ugnen är mer beroende av det totala värmearbetet, än vad som kortfristigt händer på displayen…..

FruZika
0

#14: lite kallt/låg cone nu kanske, framför allt skiljer det mycket på hyllplanen 😳 vänster är längst upp i ugnen; sedan hyllplan 2, 3 och 4 längst ner. Det verkar inte toppen att köra med lite öppet hela tiden. Finns det något annat knep? Ska höja från 1200 till 1205 nästa bränning tror jag.

ler
0

Jag skulle lägga in utjämningsfaser på ett par ställen på väg upp så att värmen kan bli fördelad i ugnen

FruZika
0

#16: jag har en st310 med två ramper. Så här såg senaste programmet ut:

100 c/h till 600 grader
150 c/h till 1200 grader
5 min hålltid
100 c/h ner till 900
Sen fritt

Färgerna blev mycket tydligare nu men jag tror att det är på gränsen till för kallt/låg cone. De smälte inte helt ut på sina håll.

Bo§e
0

#15: Om du körde ugnen tom eller väldigt glest satt när du testade, kommer nog käglorna att lägga sig litet till med ugnen helt fylld, och kanske bli litet jämnare också, på köpet….
Men 1205°C blir säkert också bra.

Att käglorna står litet olika på olika plan är inte så mycket att oroa sig för, så länge skillnaden inte är alltför stor.
Käglorna är ju inga exakta "mätare" utan ger mer en hint om det aktuella värmearbetet, som man får tolka.
Jag tror inte att en exakt jämn värmefördelning är möjlig, i någon ugn.
Glasyrerna har som regel tillräckligt stor spännvidd för att "acceptera" en viss diff i värmearbetet, på olika ställen, så länge diffen inte är våldsamt stor…

• Redigerat 2025-08-03 14:59 av Bo§e
FruZika
0

#18: när jag fick för böjda käglor i 1220 med 5 min soak så körde jag rätt full ugn och fyra hyllplan. Nu i 1200 hade jag ett alster per hyllplan (4) så ”nästan” tom och inte en typisk bränning. Jag testar mer keramik och 1205 nästa gång 😬

Bo§e
0

#19: Du är nog nära den optimala inställningen nu….

FruZika
0

#20: Haha ja, eller jag har för många glasyrer som alla verkar vara drama queens på sitt sätt 😂

ler
0

#21 ja det är ju besvärligt, du får satsa på lite mer tillförlitliga glasyrer med större brännintervall