Glasyr som ej verkar utsmält
Jag har ett gammalt recept med
Fältspat 100
Bariumkarbonat 35
Krita 10
Kaolin 30
Zinkoxid 30
Bränns till kone 9
Brukar bli fin på engobe
Men senaste blandningen misslyckades.
Glasyren bränner inte ut, det blir en matt mjölkig yta. Vad kan vara fel? Går det att rätta till?
Har du bytt ut fältspatet till en ny sort? Är du säker på att du har vägt upp riktigt? Vet du med säkerhet att ugnen blev så varm som den skulle bli?
Klart att det går att ändra på glasyren och som jag ser det så är det mycket zink och Barium som ju lätt kan kristallisera, så antingen minskar du på mängden Barium som första åtgärd men det kanske också går att tillföra något kvarts? Du får göra test, och då kan du torka lite av glasyren och väga mindre prov innan du börjar att ändra på hela mängden
#1: Hej, tack för svar.
Jag står just i begrepp att köpa ny kalifältspat på Cebex. De har nu endast 1434(potash) jag har tidigare fått NGP (norflot) Vad kommer det att innebära?
Jag brände till kone9 enligt kägla.
Men jag kan ju ha mätt fel.
Hur menar du att jag skall torka en del glasyr och väga?
MVH
Lill
Om du torkar glasyren så kan du väga upp 10g av den och tillsätta något av något annat så att du gör små prov, så slipper du att ändra på hela satsen. Och kan då ändra på det senare. Typiskt att det händer när du får ett annat fältspat, du är inte den första som har fått problem med det. Om jag var dig så skulle jag köpa fältspat FFF finns hos Seemann i Stockholm
du har ett PM om NGP