Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktygkavalett
Läst 301 ggr
Morotsmandel
0

Chematex kavaletter

Hej! Vet någon om Chematex kavaletter går att få tag på någonstans, om de slutat tillverkas eller om de går under annat namn nu. Har någon erfarenhet av gamla tunga Chematex och andra kavaletter och kan jämföra dem vad gäller prestanda? Nya kavaletter jag tittar på nu (för rimligt pris) verkar klara en maxvikt på några kilon.

20250917_165948.jpg

Bild på min Chematex som något snille förstört med "brons" sprayfärg.

• Redigerat 2025-09-17 17:13 av Morotsmandel
ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Rohdes kostar 88€ och den andra 30€ Rohdes har nog bättre lager men båda är stabila och klarar en del, men om du ska göra mycket stora saker är det kanske bättre med en golvkavalett som du ganska enkelt kan göra själv

Bo§e
0

#0: Dessa tunga och rejäla kavaletter 👍 har inte tillverkats på väldigt många år.
Den du visar, är troligen från 60-talet, eller möjligen 70-talet. Kan ju förstås dyka upp på beg.marknaden.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-09-17 17:40 av Bo§e
Bo§e
0

Det finns olika slags behov.
Somliga vill ha en kraftig kavalett som kan bära stora tyngder, medan andra prioriterar att den kan snurra länge, när man te.x. målar ränder…

HÄR finns riktigt kraftiga, "heavy duty" kavaletter….

UK manufacturers of a complete range of pottery equipment delivery world wide with online ordering. The only UK manufactures of Potters Wheels and other pottery equipment.
ler
0

Inte just billigt

Bo§e
0

#4: Enig med dig…..men de håller ju i generationer….

Jag tror inte att jag känner till några som är kraftigare…

• Redigerat 2025-09-17 19:30 av Bo§e
Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kuriosa:
Här är en riktigt tung och gedigen kavalett.
Den är tillverkad på Götaverken (!) för väldigt länge sedan, och endast detta exemplar existerar….🙂

Harry2010
0

Det är jätte svårt attät få tag i gamla gedigna kavaletter.
Hittade en gammal golvkavalett som ser helt helt oanvänd ut. Jag vill inte sätta första fläcken hacket märket 😂 så den fick bli blompiedistal 😂😂😂

Skulle gärna vilja ha en sån stor tung äldre som har tydliga spår av användning
Men mycket svårt att hitta

Bo§e
1

#7: Ja, det verkar som att kavaletter sällan byter ägare under ägarens livstid….de håller ju "för alltid"…🙂

Däremot kan de ju bli till salu vid generationsskiften eller "döstädningar", så helt omöjligt är det kanske inte, även om det händer ganska sällan….

Kavaletten i #6 är ett bra exempel på detta. Den är "ärvd"…🙂

Morotsmandel
0

Äsch vad synd. Jag har tänkt en halv tanke om att göra mig av med min chematex, av anledningar som inte behöver nämnas här, men nu tänker jag nog om eftersom de är såpass svåra att få tag på.

Bo§e
0

De kan ju dyka upp på Tradera och liknande ställen.
Problemet är att många inte känner till namnet "kavalett", och kanske kallar dem något annat, vilket kan försvåra sökandet.

Jag testade en bildsökning, vilket gav en del resultat:

LÄNK

• Redigerat 2025-09-18 19:25 av Bo§e
Bo§e
0

En gammal kavalett dök upp på Tradera ….

Köp Drejskiva kavalett med verktyg på auktion hos Tradera! Skick: Begagnad ✓ Fri Frakt ✓