Glasyr som krackelerar direkt efter dopp
Jag har en vit tennglasyr som är en sammanslagning av två glasyrer. Den har hittills fungerat alldeles utmärkt, men efter att jag pytsade i en slatt av en tredje, vit askglasyr så har den börjat krackelera på godset direkt efter doppet. Resultatet verkar ändå bli bra, men jag skulle gärna vilja få ordning på glasyren så att den sitter ordentligt på godset vid hantering.
På bilden ser man hur det ser ut. Glasyren ligger ganska tunt högst upp, längre ner på provet är den dubbeldoppad.
Finns det något jag kan tillsätta som gör att glasyren känns bättre att jobba med?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja du kan tillsätta 0,3% av lim som är beräknad till glasyr och den heter Optapix KG 25. Det löser man upp i vatten innan man har det i glasyren, men tunn glasering är ju bra om man har det problemet och dubbelglasering med en glasyr som innehåller mycket lera, zinkoxid eller andra ämnen som sväller ger som regel det problemet att det krackelerar
Tack, vad bra! 😀🌷
Då ska jag beställa det. Jag försökte lösa problemet med att glasera tunt, men inte ens det blev riktigt bra.
_
_
- Redigerat 2025-09-20 17:03 av Ulla
Hm, det var visst inte så lätt att hitta någon som säljer det. Fortsätter söka. Har inte hittat någon bra tråd på sajten.
_
_
- Redigerat 2025-09-20 18:03 av Ulla
Nej det kanske inte är så lätt och det här är ju inget ställe att göra reklam på. Jag sänder dig ett pm Ulla