Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 391 ggr
Camilla.86
0

Djungeln med keramikugnar

Hej,

Jag är en riktig newbie inom keramik och har letat mig galen efter en liten, bra och energisnål ugn nu ett tag.
Tyvärr har jag fått en rätt dålig känsla kring "keramik-communityt" under tidens gång, då jag upprepade gånger kontaktat keramiker i närheten, kursledare samt återförsäljare och bett om råd kring ämnet.
Har fått känslan att man gärna håller information för sig själv, slussar en vidare någon annanstans och att man (såklart) vill sälja den största och dyraste ugnen.
Hoppas ni kan få mig på bättre tankar :-)

Som sagt, jag drejar som hobby & lek och har inga planer alls på att sälja eller skulptera i framtiden.
Har ni några tips kring ugn? Vilken började ni med? Är det verkligen nödvändigt med 3-fas?

Tar tacksamt emot alla råd jag kan få och gärna direkta "köp-den-här" tips!

Bo§e
5

Hej,

Ja, det är på sätt och vis en djungel 🙂, bestående av en mix av svårtolkad information (för en "newbie"), överoptimistiska säljare, därefter kryddat med köparens egen önskan att få den optimala ugnen…
Man kan bli "carried away" här, men det finns några grundprinciper att ta fasta på:

Underhåll - tänk framåt
En ugn är ingen vanlig "gadget" som man köper och slänger….den är ett långtidsprojekt.
Alla ugnar kräver ett visst mått av underhåll under sin livstid. Underhållet är en del av en ugns liv.
Inte minst element, vilket är en slitdetalj, ungefär som bilens däck. Även annat.
Därför tycker jag att man bör välja en ugn av något av de kända fabrikaten, med en kontaktbar representant på nära håll, och som man enkelt kan underhålla, utan att behöva jaga någon "exotisk" komponent någonstans i världen, med långa väntetider osv….
Välj därför inget exotiskt eller udda fabrikat.

Ugnar av keramisk fiber har ett kort "bäst-före-datum", jämfört med ugnar av tegel, och som (om du frågar mig) bör undvikas.

Lergods eller stengods ?
Sedan måste man bestämma om man vill jobba med stengods, eller om man kan acceptera att hålla sig till lägre temperaturer.
Det är också något som påverkar valmöjligheterna.
Att plåga en lågeffektugn med stengodsbränningar, leder till dålig långtidsekonomi (fler, och tidigare elementbyten, och fler svajiga bränningar), och även om ugnen var billig i inköp, kommer kostnaderna (och strulet) ikapp, senare….

Information som kan missleda
Ta inte fasta på den angivna "maxtemperaturen" i annonser eller på typskyltar. Det är likvärdigt med att titta på en bils hastighetsmätare, och tro att bilen är avsedd för maxsiffran man ser.
Bilköpare brukar förstå detta, och det borde även fler keramiker göra….

1-fas eller 3-fas ?
Om din ugn måste vara av 1-fas-typ, begränsas urvalet en hel del, inte minst storleken, men några sådana som kan rekommenderas, är:
Nabertherm Top 16/R
Rohde Ecotop 20 S
Om du tänker bränna stengods, är Top 16/R det klart bättre valet (min åsikt), men båda är "ok".

Vi kan börja med detta. Om du preciserar dina behov mer, kan vi försöka hugga oss vidare genom snårskogen…..

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-09-25 11:39 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

Håller med Bosse i allt.

I Sverige finns det återförsäljare för Rohde, Nabertherm och Kittec, och säkert andra märken. Fördelen med Rohde, Nabertherm och Kittec är att de tillverkas i Europa och du kan lätt få tag i reservdelar, e.g. nya element. Importerade ugnar, e.g. Skutt, blir dyrt i långa loppet.

I min uppfattning är Rohde och Nabertherm OK eller bra beroende på modell och hur varmt du vill bränna. Om det är stengods hade jag valt de dyrare modellerna, e.g. Naberthems R-serie eller TE-S från Rohde.

Kittec är tyvärr inte nåt vidare. Vi köpte en liten Kittec till verkstan, minns inte exakt vilken modell, men den klarar 1320 C och är nån slags proffsmodell. Efter ungefär ett år har teglet gått sönder och elementen hänger ut lite hur som helst. Den stora Rohde-ugnen är fortfarande OK, även om jag har lite synpunkter på hur Rohde monterar sina element i fabriken.

Elementen i ugnen kommer du behöva byte förr eller senare. Den egentliga livslängden på din ugn styrs av hur bra teglet är. Om det är dags att byta tegel samtidigt som elementen, e.g. vår Kittec-ugn, så är det inte nåt vidare. Man kan så klart byta teglet i ugnen men det är betydligt mer jobb än att bara Byta element. Teglet i Kittec-ugnar går gärna sönder när man försöker pilla ut gamla element som skall bytas. Vilket vi upplevde vid byte på en annan Kittec ugn som en kompis till mig har. Efter det köper hon bara Rohde till sina verkstäder.

Hur som helst, Kittec är marginellt billigare än Rohde och Nabertherm, och absolut inte värt den illa skillnaden i pris det handlar om.

ler
0

#2 så tänker jag också, att spara något på en billig ugn blir mycket dyrare i längden

Camilla.86
0

#1: Tack för riktigt bra argument! Som sagt är jag ny på detta och det blir klurigt att bara titta på produktblad och försöka förstå skillnaden.
3-fas går förstås att ordna men 1-fas är att föredra.
Ugnen lär inte användas mer än max 2 ggr per månad och då till ljushållare/stakar, koppar och liknande.
Vet du hur energiförbrukningen sen ut per bränning? Förstår att det är olika beroende på storlek osv men så kanske att man kan få ett hum?

Camilla.86
0

#2: Tack snälla! Har offerter från alla de tre tillverkarna och är man ny i leken är det svårt att förstå skillnaderna.
Framförallt när säljarna bara presenterar ett produktblad med en massa siffror och mått.
Men nu känns inte Kittec aktuellt längre!

Camilla.86
0

#3: Jag förstår att även här får man vad man betalar för. Jag är inte ute efter den billigaste ugnen, men jag behöver inte den största eller dyraste.
Tänker att det borde finnas ett mellanting som är både billigare men fortfarande bra.
Jag har bara svårt att hitta den, då jag inte riktigt förstår skillnaderna mellan ugnarna.

Bo§e
1

#4: Energiförbrukningen är svår att få fram utan att köra ugnen och avläsa, men en mycket grov uppskattning är att Nabertherm Top 16R ( 1-fas, 2,6 kW) borde dra ungefär 15 kWh under en skröjbränning, och kanske kring 20 kWh under en stengodsglasyrbränning.

Samma grova beräkning med en Nabertherm Top 60R (2-fas 5,5 kW) ger ungefär 35 kWh för en skröj, och kanske 40-45 kWh under en stengodsglasyrbränning.

Observera att detta är mycket grova beräkningar, baserade på ugnens effekt, och hur ett brännprogram ser ut.
Men det ligger nog inte så långt från sanningen….

• Redigerat 2025-09-25 19:15 av Bo§e
ler
0

Ja det stämmer nog bra jag hade 16R och det var i den stilen, kollade inte riktigt så ofta men tänkte bara när jag kollade att det var inte dyrt. R modellerna har ju lite kraftigare element och isolering men det går då också att bränna snabbare så el kostnaden bli inte högre (tror jag)

Bo§e
0

#8: Nej, man tjänar ingenting på att välja en ugn (med motsvarande volym) men med lägre effekt.
Bränningarna (särskilt de höga), blir oundvikligen längre i stället, och det sliter dessutom mer på elementen, så totalekonomiskt är det ett sämre val….

Dessutom är elementen ofta av en klenare sort i "lågeffektugnarna", vilket ytterligare förkortar livslängden.

• Redigerat 2025-09-25 20:17 av Bo§e
Bagossa
1

Jag har en Rohde 60S med en effekt på 5kW. En bränning till ca 1230C drar ca 20-25 kWh. Att lägga på en hålltid etc gör mindre skillnad än att lasta i fler föremål i ugnen.
Man kan se det som energi som måste överföras från elementen till leran. Den mängden energi är alltid den samma (om man siktar på tex kona 6 som exempel) oavsett effekten på ugnen. Mindre effekt tar det längre tid och tvärt om. Tänk att fylla ett glas med vatten. Volymen än den samma oavsett kranen du fyller med. Med den skillnaden att en svagare ugn hinner förlora mer värme ur teglet då den är på en längre tid. Så, en kraftigare ugn behöver inte dra mer el än en svagare bara för att den har möjligheten att levereraer effekt.
Det kokar ner till vad du har tillgång till för uttag. Om du är säker på att en liten ugn kommer vara ok så kör på det. Men ett 16A 3 fas uttag ger dig betydligt fler ugnar att välja på om du en dag vill ha mer än en liten.
Jag hade skaffat 3 fas och köpt en liten ugn med trefas kontakt.
Notera att bara för att ugnen är utrustad med en 16A kontakt betyder det inte att den drar 16A. Min, som exempel, drar 5kW delat på tre (en per fas) vilket blir typ 4,2A per fas. Då kan du använda spisen samtidigt som du kör ugnen. Om du har en enfas ugn med 2,6kW ( vilket kräver ett uttag som klara det) så är det inte säkert att du kan belasta den fasen mycket mer då du tar ut nästan 11A ur den fasen. Detta är väl inte lika aktuellt i en studio men många har sin ugn hemma och måste samsas om huvudsäkringens max. 16A är vanligt i hus men upp till 25A går att få om en elektriker godkänner kablaget för den strömmen.
Japp, lite mer att tänka på…

ler
0

Ja det är mycket att tänka på jag flyttade för två år sedan och här där jag bor nu har jag bara 10A så jag fick sälja min naber 16R som skulle ha 13A så det får bli en Rhode 10q som klarar sig på 7A. För länge sedan då jag hade en verkstad i Bolinder Munktells gamla lokaler i Eskilstuna hade jag trefas 60A så det var nog

Bo§e
0

#10: Ja, mina grova uppskattningar (#9) kan mycket väl vara i överkant. Det blir definitivt inte mer än så, snarare mindre…

Men nu har du (#4) i alla fall en bild av i vilket område vi rör oss…

• Redigerat 2025-09-25 22:24 av Bo§e
CarolineW2023
0

Är också i köpfasen och undrar hur ni tycker Uterms ugnar står sig i jfr med Nabaterm o Rhode? Hade känts bra i hjärtat att köpa svenskt. 🙏

Bo§e
1

#13: Jag har inget heltäckande perspektiv på Uterms ugnar, eftersom åren har gått.
När Uterm startade på 80-talet, var ugnarna inte så imponerande. Det var kopior av Ruben Linds ugnar, som i sig kanske inte var de mest optimala förebilderna.

Men, det har sannolikt skett en utveckling, och hur dagens Uterm-ugnar är, är jag inte rätt man att svara på.
Kanske dyker det upp litet färskare synpunkter här….?

• Redigerat 2025-10-06 10:02 av Bo§e