Reduktionsbränd lergods
Hej!
Vilken färg får lergodslera/tegellera i Reduktionsbränning ca 1000 gr tro? Utan glasyr då.
Brunt
Jag tror inte att den kommer att ändra sig särskilt mycket. Ja, mot brunt kanske, Litet "mindre röd", som ler säger.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-25 19:28 av Bo§e
Nej på den temperaturen blir det nog inte dom stora skillnaderna med dom flesta lerorna, det händer mera när man kommer upp till 1060-1080. Men så beror det på hur man reducerar, gör man det våldsamt så får man kol i leran och så drar det mot gråa nyanser, om det nu är i gasugn. Vad för en ugn ska du använda?
Gasugn. Leran är mer gulbrännande tror jag, Horns tegelbruk.
Ja så kan det bli en liten grå grön färgton, men fortfarande gul
- Redigerat 2025-09-25 19:49 av ler
Har för mig (?) att hornleran går att bränna ganska högt, jämfört med de flesta av våra lokala leror….
#6: Okej, intressant, undrar vad som gör deras tegel flammigt i färgen i flamugnen…
#7: Det beror troligen på brännprocessen.
Man kan avsiktligt ge en och annan kort "boost" av flammor, så att ytan blir litet "toasted", utan att leran kollapsar.
Hur flammigheten fördelas på teglet kan bero på hur det är staplat i ugnen.
- Redigerat 2025-09-25 22:33 av Bo§e
#8: tack för förklaring, det sintrar alltså litegrann på ytan och färgen ändras om jag förstår dig rätt…
Ja normalt på tegelbruk har man en extra flamma för färgens skull som man kort utsätter teglet för, det sintrar inte mera av det utan är bara utseendemässigt. Vill man sintra teglet så måste det vara högre temperatur i hela ugnen
#10: Aha! För tegel vill man väl ha osintrat eller hur? Tänkte att extraflamman strök ytan och sintrade den lite på sina ställen, därav färgskiftningen…? Försöker förstå :)
Så få liv i tegellera genom bränning är inte riktigt att tänka på vad jag förstår. Eller har ni andra tips o ideer? :)
TAck för era kunniga svar o vilken erfarenhet det finns här, imponerande.
Nej extra flamman ger bara mörka områden så det ska likna gammalt tegel där det blev bränt med kol och det kunde ju bli lite hur som helst men vackert. Sintrat tegel blir murarna väldigt sura över eftersom dom då måste vänta på att murbruket brinner innan dom kan fortsätta att mura. Det finns ju hur många sätt som helst att få lite liv i ytan men det beror ju helt på vad som du vill ha. Bränna i muffel med olika material i samman med det du vill ha bränt. Och så kan man ju strö, hälla, spruta på något som sintrar eller har någon annan funktion det är väl egentligen bara att testa sig fram. Du kan ta en väldigt aggressiv fritta och blanda med stains, oxider eller en lera, det kan bli ganska intressant
Exakt vad menas med "sintrat" här?
I mitt huvud finns det sintring och vitrifikation. Nu har har inte rätt böcker framför mig men om jag inte minns helt fel handlar sintring av lera om att kristallvatten byts ut mot kväve-bindningar vilket gör att leran blir hård.
Efter sintring har man fortfarande en del hål mellan lerpartiklar. Senare, vid högre temperatur, vitrifierar leran där hålen fylls i men glas, hur snabbt och mycket beror på hur fluxad leran är.
Om man inte göra nån sintring kommer leran inte bli hård och i princip gå att smälta ner i vatten igen. Därav frågan, som jag fattat det hela så hade ett osintrat tegel inte hållit ihop och varit rätt uselt.
Hur som helst hade det vart trevligt att få lite klarhet i begreppen, i fall det finns nån att få.
Ja det är lite teoretiskt och felaktigt tolkat, normalt så har leran en viss porositet när det är bränt och om man bränner så högt att leran mjuknar och blir tät så är den sintrad och det är bara rent praktiskt begrepp som gör det möjligt att använda begreppet och inte nödvändigtvis någon djupare analys
#13: Ja, här har vi traditionellt använt ordet sintring, för vad som egentligen är vitrifikation.
Det är givetvis inte helt korrekt, och hur det blev så, vet nog ingen idag.
Men om man rör sig i en nordisk krukmakarmiljö, måste man använda ordet för att snabbt bli förstådd, eftersom den tolkningen är så etablerad.
#13: Ja, sintring och vitrifikation är olika saker.
Problemet är att det råder begreppsförvirring. Där en keramiker säger att en lera som är tät efter bränning är sintrad, säger en materialtekniker att den är vitrifierad.
När man läser tysk litteratur eller pratar med en tysk, får man se upp,
Där kan "sintrad" bara betyda att leran är bränd.
Om en tysk säger/skriver "gesintert Steingut", lockas vi lätt att tro att det handlar om "sintrat stengods", vilket blir helt galet.
Det betyder bara "bränt lergods", och har inget att göra med det vi betraktar som stengods.
Steinzeug däremot, står för det som vi menar med stengods.
- Redigerat 2025-09-26 11:08 av Bo§e
OK, tackar för av-förvirringen. Det var lite det jag misstänkte, alltså att begreppen inte används super-konsekvent och betyder lite olika beroende på sammanhang. Hur som helst så länge vi vet vad vi snackar om så är allt bra.
Nästa fråga, varför gillar inte murare sintrat tegel? Är det för att teglet inte dra åt sig nåt vatten? och därför inte sitter ihop innan bruket har bränt?
Ja murbruket blir som en flytande massa och trycks ner på grund av vikten men om teglet är poröst så tar det emot vatten från bruket och blir stelt, man räknar med att porositeten ligger runt 14% kan så klart variera. Om det ska muras med (sintrar) tegel så finns det en speciell form för bruk med det blir dyrt så det används bara i speciella tillfällen
#17 det är inte min erfarenhet från då jag bodde i Berlin alla använde sintrad som samma begrepp som vi använder det
#20: Ok. Kanske uttrycket har utvecklats på samma sätt där, som här.
Ja men det är i varje fall helt tillbaka till 1930 talet, det är väl ett begrepp som nomenklaturen inom keramiken har och man säger ju också krita och inte kalcium karbonat eller kalkspat och så vidare. I Italien säger man det samma sintrad och inget annat, alla vet vad man menar
- Redigerat 2025-09-26 13:51 av ler
Och ska man vara noga så är sintring en förtätning av material beroende av värme /tryck en vitrification är ju när det uppstår en förglasning
- Redigerat 2025-09-26 19:33 av ler
Just det. En förglasning är ju vad som (också) sker i en stengodslera.
Ja till viss del men ingen total förglasning så som när man bränner benporslin till exempel, skulle en stengodslera vara helt vitrifierad så kunde det ju inte samtidigt ha en viss porositet
Ja, riktigt. Det är en del av båda sakerna.