Keramik iFokus

Keramik

Läst 161 ggr
eachrysong
0

Bentrup TC44 - felkod inu

Har en Scandiaovnen som fick nya element och termoelement tidigare i år. Styr den med en Bentrup TC44 och det har funkat rätt bra. Nu efter några månaders uppehåll med bränningar får jag upp felkoden inu - "Kallpunktsavkännare (CJC) i anslutningskabeln defekt (invalid)" - och därmed också E A1 - "Brännprocessen har avbrutits på grund av ett problem vid temperaturmätningen" - direkt när jag försöker starta en bränning.

Har försökt felsöka kablar och anslutningar men hittar inget uppenbart fel. Det nya termoelementet har funkat tidigare och är av rätt typ. På kabeln mellan styrenheten finns ett ca 1 cm långt område där ytterhöljet smält lite men det har varit så ett tag och funkat tidigare så de invändiga ledningarna verkar vara hela. Någon som har några idéer var problemet kan finnas?

Det enda som jag gjort annorlunda jämfört med tidigare är uppehållet och att styrenheten har legat i ett ouppvärmt utrymme (men inte fuktigt) tillsammans med ugnen istället för att ha tagits in inomhus.

Tack för svar!
Mvh Emil

Bo§e
0

Det kan vara en jätteenkel glappkontakt….. Prova att dra ur och sätta i ("motionera") automatikens kontakt några gånger…
Börja med detta, och återkom.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

eachrysong
0

Det har inte funkat att dra ur kontakten och sätta i den igen, vet inte hur många gånger jag testat nu…
Förmodligen något glapp som du säger men var? Har kontrollerat kablarna in och ur termoelementet och skruvat åt dem lite. Vid han- och hon-kontakterna är ju kablarna fastgjutna och det finns inte mycket jag kan göra för att justera dem.
Har ett par gånger nu fått ugnen att starta och komma upp i 70-120 grader innan den visar E A1 igen och sedan visar inu-koden på displayen vid omstart.

Vore det kanske värt att kontakta en elektriker för att byta kontakterna både på ugnen och styrenheten?

Bo§e
0

#2: Nej, att byta kontakter m.m. innan felet är lokaliserat, känns som att det kan bli bortkastade pengar. De där kontakterna är inte billiga, och sedan tillkommer jobbet….
Det kan nog löna sig att fundera litet djupare…
Jag skickade dig ett PM.

Bo§e
0

Här är något som du kan testa:
Slå på strömmen, så att du ser temperatursiffran på displayen.
Ruska litet på TC44:ans kabel, och se om något händer på displayen, eller om siffran är stabil,.

Det är inte vanligt, men det har hänt att det blivit ett avbrott på en av termoelementets tunna kablar inuti automatikkabeln, där det då slumpmässigt kan bli kontakt, eller inte kontakt….
Ovanligt som sagt, men värt en enkel test….

eachrysong
0

Har monterat bort termoelementet och det såg inte helt hundra ut, ska kontakta Cebex och se om de ersätter det eller har några tankar om vad som kan vara fel. De levererade nya element och termoelementet i maj men jag har själv installerat dem och kört ugnen några gånger utan problem. Ska se om vi får tag i en annan automatik också och kan testa om det är vår som det är fel på.
Tack för dina tips!

Sintring
0

Vilken koppling har du på automatiken?
Jag har olika automatiker hemma med olika kopplingar som du kan låna för att testa