Keramik iFokus

Keramik

Läst 280 ggr
gunnelaug
0

Ugn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag har en ugn som står oanvänd.
Någon som kan hjälpa mig med info eller var jag kan hitta ev manual. Hittar ingen skylt om fabrikat mm? Borde väl finnas på baksidan.
Vet att keramikern hade den med sig från Danmark. Tyvärr finns hon inte i livet. Hon brännde stengods.
Det ska gå att putta in ved i sidorna på ugnen för att få reduktion. Slingorna ligger i rör. Verkar vara en ovanlig ugn.

Vill gärna se om den fungerar, ev till salu.

Bo§e
0

Hej,

Jag känner inte igen den. Har faktiskt inte en aning.
Men, Danmark kan ju vara en ledtråd. Det har funnits en del mindre ugnstillverkare i Danmark och på Bornholm, och detta kan vara något sådant. Att typskylt saknas pekar också mot någon mindre, udda tillverkare.
Det kanske kan löna sig att söka info på någon dansk sajt eller forum…? Där finns nog en större chans att få träff.

Ja, elementen är inbyggda i steatitrör, och det är ingen bra lösning. Elementen lever ett synnerligen tufft liv inuti rören, och livslängden blir därefter. De krokiga rören skvallrar också om just det…
Om du skall renovera ugnen, bör du ändra på detta, och lägga de nya elementen utanpå rören (nya rör, inte de krokiga).

För övrigt tycker jag att ugnen ser välbyggd ut.

Det står "Infotemp" på styrtavlan. Den verkar vara från Cerama.
Kan du se om där står något mer…? Kanske går att ordna en manual.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-02 23:32 av Bo§e
gunnelaug
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1:
Hej,
Hm, ja det kan vara en mindre tillverkare, den är rejäl, stabil och tung.
Men söka i Danmark…

Behöver renoveras och ses över, vem kan vara intresserad av att göra det?

Styrenheten är en Cerama, lite använd men gammal.

Eftersom jag har en annan frontmatad ugn som jag använder har denna blivit stående. Denna ingick i ett köp av en hel verkstad, allt eller inget. Fanns mycket bra grejer och en del material man inte bör använda längre. Finns det info någonstans om vad man bör undvika och lämna till farligt avfall!?

Mvh Gunnel

Bo§e
0

Ok, det är en Infotemp "DATA 6000".

Det kanske inte är viktigt att söka ugnens ursprung. Den kan renoveras av en kunnig person, oavsett vem som tillverkat den.

Du har fått ett PM.

Bo§e
0

Det ser ut som att innerväggarna är av fiber.
Om det finns några större glipor i skarvar och kanter, kan de tätas med keramisk ull.

Om ugnen sedan förses med friliggande element, som är väl beräknade till ugnens volym, kan den nog bli användbar.

Idén med element i rör är faktiskt ett otyg, och i grunden ett kontraproduktivt "feltänk"…
Tanken med att "kapsla in" elementen, beror på att man vill skydda dem från en reducerande ugnsatmosfär, men resultatet blir att elementen slits hårdare än om de varit friliggande, pga att temperaturen i rören blir extremt hög.
Rören klarar det heller inte i längden.
Under åren har detta "uppfunnits" gång på gång, alltid med samma tråkiga resultat.
Om ugnen skall renoveras, bör den därför få friliggande element, sittande utanpå nya fräscha rör.
Se det som både ett tips och en varning.

• Redigerat 2025-10-03 15:10 av Bo§e
kajsasorman@hotmail.com
0

#4: Hej Bosse! Jag har en gammal Uterm ugn som jag precis bytt element på , element som ligger i rör 😱 Det var ett h*lvete att få ut dom ur rören.. Menar du att man, oavsett konstruktionen från början, kan lägga nya element utan rör/ ovanpå rören? Tack! / Kajsa

Bo§e
0

#5: Ja, i princip kan man alltid göra så, om rören är placerade så att elementen får plats runt dem, på ett luftigt sätt.

Den nya elementsatsen får förstås också beräknas så att effekt/trådtjocklek blir den önskade, i den nya konfigurationen.

Om rören är krokiga, byt dem till nya, raka. Att lägga nya element på gamla rör är inte så smart…

Men, det enkla svaret på din fråga är ja….🙂

kajsasorman@hotmail.com
0

#6: Tack!

Bo§e
0

Om ett element har bränt av inuti ett rör, är det säkrast att kassera det röret. De brända resterna från det gamla elementet är skadliga för det nya.

Fast, om man frågar mig, är det allra bästa att undvika element i rör. Det är en konstruktion som aldrig gjort någon glad….

ler
0

Nej element i rör är på sätt och vis väldigt dumt värmen stannar i röret och elementen blir slitna i förtid

Bo§e
0

Ja, det blir extremt varmt inne i rören. Mycket varmare än i ugnskammaren. Precis vad element inte gillar……