Keramik iFokus

Keramik

Läst 242 ggr
Maria Småland
0

Hjälp med programmering av Brentrop c75

Hej
Jag undrar om någon kan förklara på ett enkelt sätt min nya automatik.

Jag har bytt ut automatiken i min ugn från en gammal som hade 3 rattar där jag vred upp till önskat resultat till en Brentrup c75 jag kan inte läsa mig till hur jag ska använda den.

Kan någon förklara vilket program jag bör använda till en skröj med slut temp 1070 (som det står på leran att det ska vara på en skröj)

Och behöver även hjälp att välja program till glasering med sluttemp 1220g

Finns det någon som kan hjälpa mig att förstå automatiken och hur man ställer in?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

De förinlagda programmen är inte så användbara.

Om du lägger in värdena enligt den här skissen, kommer det att fungera bra.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Maria Småland
0

#1: Hej
Åh tack för hjälpen. :-)
Ska bara klura ut hur ja ändar och spara dessa två. Men tror jag har läst att program som man ändrar sparas automatiskt. En fråga till, kan man göra egna program via appen superwise? Kanske är en jätte dum fråga men det här är rena grekiska för mig.

Bo§e
0

#2: Ja, det du ändrar, sparas automatiskt, såvitt jag förstår.
Det kan hända att ändringen behöver bekräftas i minnet genom att programmet startas (Detta vet jag inte, men det kan vara så)
Det är ju lätt att kolla….

Jag kan ju ha fel, men jag tror inte att Superwise är så vis att den kan ge bättre bränningstips än vad du kan få här i forumet….:🙂
Däremot kan den säkert trassla till begreppen…🙂

• Redigerat 2025-10-05 18:53 av Bo§e
Maria Småland
0

Hej
Nä det va inte så ja menade! :-) Ja tänkte om man kunde lägga in dina program i appen då min automatik har wifi och är kopplad till den appen. Men nu ska ja inte krångla till det utan ändrar på enheten direkt ist.
Tusen tack för hjälpen :-)
Ha en fortsatt fin kväll!

Bo§e
0

👍

Maria Småland
0

Hej
ja lyckades ställa in ugnen :-) Men nu kommer en till dum fråga. Ska man inte ställa in tiden? Isf är det i kolumn A, vilken tid bör man ha på rep skröj och glasering?

ler
0

Tiden måste du ange i programmet annars så blir det inte något program! Har styrtavlan bett dig om att ange grader i minuten eller hur lång tid till en angiven temperatur ? Eller har jag förstått fel? Hur menar du? Det är ju i column b som du anger tiden till column c och så vidare till programmet är klart

• Redigerat 2025-10-06 14:09 av ler
basalt
0

Tiden som anges i kolumn a är en tidsfördröjning på programmet. Vill man inte ha en fördröjning sätter man kolumn a till noll.
BentrupTC75.png

• Redigerat 2025-10-06 14:29 av basalt
Bo§e
0

Ja, A skall vara 0:00, om man vill att ugnen skall starta omedelbart.

Maria Småland
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: Okej Förlåt men ja är lite trög. På min gamla automatik ställde jag in på en ratt på hur lång tid det skulle ta tex för att komma upp 50% av 980g (halva skröjen) sen efter det går det snabbt upp till g980.
Ja hade 4 rattar
Grader som det skulle gå upp till
Hur lång tid
procent
utjämning
Ja bifogar en bild på automatiken.

ler
0

Ja du gör ju det samma med den nya automatiken column b kan du ändra till det värde som du önskar om du menar att det är fel på det som är angivet nu

Bo§e
0

Det blir precis samma sak.

"B" är bränningens långsamma del.
100°C/h upp till 600°C kommer att ta ca 6 timmar.
Detta motsvarar "procenten och tiden" på din gamla automatik.

"C" är fullfartdelen och topptemperaturen, och sedan kommer utjämningen osv….

Maria Småland
0

#12: Tack nu fattar ja 🙋🏼‍♀️ 😂 Tack! 🙏🏻😃

Bo§e
0

#13: Ja, när man väl kommer på hur TC75:an "tänker", framgår det hur enkel den egentligen är. 🙂