Keramik iFokus

Keramik

Läst 179 ggr
EJCB
0

Laga äldre drejskiva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, någon som är en fena på gamla drejskivor? Den här gamla trotjänaren har en del affektionsvärde och känns som den kan gå många mil till om den kan lagas.
Kabeln i gaspedalen som styr fart och av/på har lossnat. Den är bytt en gång av en mycket fiffig och händig man men nu har han stött på patrull pga vet inte riktigt hur/var vajern ska fästas.
Alla tips och råd mottages varmt. Eller kontakt till nån som kan titta på den. Finns i Uppsala.

basalt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser ut som att det där är en frekvensomriktare som styrs av en potentiometer. Har vajern kanske varit delvis lindad runt ratten för att omvandla den linjära rörelsen från vajern till en rotation av potentiometern?

Bo§e
0

Ja, som #1 säger, verkar problemet var av mekanisk art.
Detta borde en allmänt mek-kunnig person kunna lista ut, och åtgärda.

Nyckelfråga: Fungerar fartreglaget om du vrider ratten för hand…?

Du har fått ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-08 00:24 av Bo§e
EJCB
0

#2: Ska kolla om reglaget funkar! Tror att vajern ska gå in i ratten (som är silvertejpad), på nåt vis snurras runt och fästas någonstans, eventuellt bakom kretskortet? Det verkar vara där de har stött på patrull just nu, var den ska fästas och hur.

EJCB
0

#1: Hej, tack för engagemang!
Det där var ord jag inte riktigt kan, men jag har förstått av en som har hjälpt mig meka med den förut att ja, vajern har varit lindad runt ratten. Problemet nu verkar vara att den ska vidare från ratten och fästas någonstans, eventuellt bakom kretskortet, och vi vet inte riktigt hur eller var den ska fästas.

basalt
0

Verkar som att Conapp fortfarande tillverkar drejskivor. Skicka ett mail till dem så kanske de kan hjälpa er om ni inte lyckas reda ut hur vajern ska fästas.

• Redigerat 2025-10-08 10:30 av basalt
EJCB
0

#5: Att jag inte tänkte på det! Tack!