Keramik iFokus

Keramik

Läst 215 ggr
hansmoller
0

El/gas-hybridugn

Efter en glasyrkurs med Anders Fredholm vill jag skaffa mig en liten el-ugn med gas för Reduktionsbränning i kägla 9-10. Initialt var min plan att köpa en begagnad och konvertera men då jag inte har någon produktion att tala om och vill experimentera med glasyrer har jag landat i att en mindre ugn (40-80) liter är att föredra. Rimligt prissatta sådana är sällsynta på begagnatmarknaden så jag lutar åt en ny toppmatad.

Den ugn Anders har och den jag provat på Konstnärernas kollektivverkstad i Klippan/Göteborg är konstruerade som downdraft-ugnar med ganska kraftiga gasbrännare. En sådan konstruktion är ju elegant men kräver lite större ingrepp än en updraft-ugn. Min tanke är att det egentligen borde räcka med en liten bunsenbrännare med stängd sekundärluft placerad under ett hål i ugnens botten och ett hål som kan justeras med en sten i toppen på ugnen. Med tanke på att brännaren endast är tänd när ugnen är fylld av glödande gods kan man eventuellt rationalisera bort säkerhetsfunktioner som flamvakt då en slocknad låga återtänds själv.

Finns det någon som har erfarenheter av detta här på forumet? Uppnår man jämn reduktion med en liknade updraftkonstruktion?

Finns det någon återförsäljare eller ugnstillverkare som åtar sig likande konverteringar? Det tar emot lite att sätta borr och såg i en helt ny ugn… Jag känner till Padelttherm och Uterm men då verkar det röra sig om större kammarugnar.

ler
0

Ja jag byggde en sådan som du beskriver men den var på ca 250 liter en lös sten längst uppe och ett hål i botten och det blev ok reduktion, naturligtvis lite svårare att styra än den ugnen jag hade från Lyngby ovnen med fyra brännare och fläkt. Om man bara vill ha ugnen för att kunna bränna reducerande så finns det ritning på en liten behändig gasugn från Holland

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att få perspektiv på vad det kan handla om, se detta testprotokoll från Scandiaovnen.
Ugnen är en konventionell 60-liters elugn, där gas pulsas in i ugnskammaren via ett 0,5 mm munstycke, vid 0,5-0,4 Bar tryck.

Den åtgångna gasmängden var som synes mycket blygsam, för att åstadkomma en kraftig reduktion.

Notera att gasen, i detta koncept, enbart används till syrereduktion, och inte till att värma upp ugnen.
Det liknar m.a.o. inte de koncept där man jobbar med "brännare", som bidrar till uppvärmning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Nej jag använde också bara gasen till reduktion, annars så blir det komplicerat att använda gasen till att värma upp ugnen, kräver ju en helt annan konstruktion

Bo§e
0

Som ett tillägg till #2, kan jag nämna att Scandiaovnen utvecklade detta till ett väl fungerande koncept, allt styrt av automatik, för att få en exakt kontroll av ugnsatmosfären, men inte minst också för att anläggningen skulle kunna uppfylla de säkerhetskrav som ställs av EU:s gasdirektiv.

Stötestenen i detta projekt var inte själva tekniken, utan att få hela funktionen att uppfylla alla säkerhetsdirektiv till en rimlig kostnad.
En seriös tillverkare som avser att sälja produkter till "allmänheten", måste givetvis underkasta sig dessa direktiv.
Den slutliga produkten blev, kort sagt, orimligt dyr.

Det är bl.a. av denna orsak, som vi inte ser sådana här utrustningar saluförda av etablerade ugnstillverkare.
En annan orsak är också, att syrereduktion går hårt åt elementen. så för en kompetent ugnsfabrikant känns "hybridkonceptet" en aning kontraproduktivt, och inte så vältänkt…

För "hembyggare" är det förstås fritt fram, men då sker ju allt på egen risk.

• Redigerat 2025-10-12 18:41 av Bo§e
ler
0

Nej det är ju bara en nödlösning om man inte har en riktig gasugn med fläkt, även de gasugnar som säljs med atmosfäriska brännare är enligt min mening en nödlösning

Bo§e
0

#5: Ja, fläktdrivna brännare är förstås det optimala, men en gasugn med atmosfäriska brännare, tycker jag ändå är en ganska rimlig nödlösning, jämfört med att blanda gas med el.

ler
0

Ja helt klart i dag skulle jag nog inte blanda el och gas, helt från början använde jag naftalin kulor i ett rör och hade en skål som skulle fånga kulorna, det gick bra med reduktionen men vilket svineri det var med rök överallt

Bo§e
0

#7: Ja, de gamla Lyngby-ugnarna och de tidiga Scandiaugnarna var, som standard, försedda med 4 "reduktionskanaler" nedtill på sidorna. Hålen var dimensionerade för att passa naftalinkulor, som var ett ganska etablerat reduktionsmedium på den tiden.

I bruksanvisningen varnades tydligt för att elementen inte mådde bra av reduktionsatmosfären, och det råddes att åtminstone bränna 4-5 oxidationsbränningar mellan reduktionsbränningarna, så att elementens oxidskikt skulle få en chans att börja återuppbyggas….🙂

Jag har dock ingen känsla av att särskilt många provade detta.
Kanske var det mer populärt i Danmark…?

• Redigerat 2025-10-12 21:27 av Bo§e
ler
0

Ja den ugnen jag använde då hade bara ett kikhål i dörren men det funkade bra det också

hansmoller
0

Intressant att ta del av era erfarenheter. Anders Fredholm är en ivrig ambassadör för konceptet med hybridugn och menar att slitaget på elementen är hanterbart och att kostnaden för egenlindade element blir låg och uppvägs av smidigheten i automatiken man får med en elugn samt den blygsamma gasåtgången.

Det ska sägas att jag har en Scandia B-160 i stående som väntar på renovering med bl a nytt fibertak, avgaskåpa, sättmaterial och pyrometer. Den köptes för fyra år sedan vilket råkade sammanfalla med att jag fick en dotter så den är fortfarande orenoverad… Detta är en ugn isolerad med fiberboard och har två atmosfäriska brännare. Jag är inte så där jätteförtjust i den keramiska fibern vilket tyvärr mössen visade sig vara… Nu har jag inte ens någon elugn för skröjbränning och med tanke på att det ändå är en del att göra med gasugnen började jag överväga att konvertera en elugn.

#1 Vad är det för Holländsk ugn du tänker på?

ler
1

Karel Kurstjens har ritningar på en liten fin gasugn i sin bok om reducerade glasyrer.

• Redigerat 2025-10-12 21:38 av ler
Bo§e
1

#10: B 160 är en helt ok ugn. Dess atmosfäriska brännare räcker väl till.
Ett tips: Om det råkar ha medföljt en reducerventil som är begränsad till 50 mbar, byt den till en obegränsad, eller justerbar ventil, så att du kan jobba med manometrarnas skalor (graderade upp till 100 mbar) fullt ut.
Det blir en helt annan ugn….🙂

• Redigerat 2025-10-12 21:57 av Bo§e