Keramik iFokus

Keramik

Läst 173 ggr
FriscoTraz
0

Orton kon 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej,

Har så svårt att tyda och förstå konerna och deras böj.

Hur varmt har det varit i denna körning?

1. Kon 7 (1239-1257)
  2. Sluttemp på styrenheten 1230 grader med 15min håll.
  3. Från 1000 grader orkar ugnen numera att gå ganska precis 100 grader i timman.

Mvh/Susanne

Bo§e
0

Själva temperaturen (°C) har inte varit högre än de 1230°C du ställde in, men sedan har värmearbetet gjort resten av jobbet, och fått käglan att böja sig som på bilden.

Det har nog, trots allt, gått litet långsammare än 100°C/h, alldeles på slutet. Dessutom har de 15 minuternas utjämningstid också bidragit till värmearbetet.

Det här är ingen kraftig överbränning, och om ditt mål är en "kägla-7-bränning", är det bara att sänka topptemperaturen litet grand som kompensation, så att du "möter" värmearbetet..

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-13 17:59 av Bo§e
FriscoTraz
0

#1: 😊
Så den böjen är lite i överkant?

Sänka topptemp lite, kan det räcka med tex 1220?

Och om jag siktar på kon 6. Har du något råd om topptemp där då?

Och du har rätt. Ugnen går ännu lite långsammare den absolut sista timman. Tror det var nåt mellan 70-80 grader men har fipplat bort anteckningen🙈

ler
0

Frågan är ju hur sakerna ser ut om glasyren är som den ska vara, och mindre intressant att veta eller gissa vad det var för sluttemperatur och om man såg på käglan under bränningen som man ju ska om man använder käglor så har man ju svaret. Väldigt sällan att en glasyr inte klarar att brännas lite längre eller högre

• Redigerat 2025-10-13 18:04 av ler
Bo§e
1

#2: Ja, om målet var en "7"-bränning, är böjen en aning i överkant. Testa med 1220 eller 1225°C..

Kägla 6: Svårt att säga på rak arm, eftersom förändringen inte är linjär. Testa med 1210-15°C, och justera eventuellt därifrån.

Ja, som ler säger (#3), har de flesta glasyrer ett visst spann inom vilket de fungerar, och småförändringar behöver inte betyda så mycket. Vad man inte vill, är att glasyren rinner för mycket.

Måste tillägga att din kägla på bilden bara visar en lätt överbränning, och skulle säkert ge ett ok glasyrresultat.
Tänkte bara, litet pedagogiskt 🙂, förklara hur det hänger ihop, och hur man kan trimma in utrustningen….

• Redigerat 2025-10-13 18:27 av Bo§e
FriscoTraz
0

#4: Och det är det vissa av glasyrerna gör, rinner som bara den om vart annat.

Och även åt andra hållet. De har inte hunnit smälta ut ordentligt.

Och då har jag endast justerat och laborerat mellan 1220 till 1240…med eller utan håll.

Har lyckats få ihop det till att en av lerorna visat sig behöva gå i högre temp beroende på glasyr.
Och vissa glasyrkombos behöver också gå högre men en annan lera verkar ta stryk.

Har dessutom en ny lera som jag ska testa bränna som har maxtemp 1240 så vill inte hålla på och "koka"den för länge.
(alla leror jag hittills kört klarar 1300 i temp)

FriscoTraz
0

#4: Jag behöver verkligen det pedagogiska för att begripa så innerligt tack 😃

FriscoTraz
0

#4: När jag har dig på tråden Bosse😊 Och gärna du också ler.

Någon teori varför testbiten och muggen jag gjort efter den biten blev så oerhört olika?

Glasyren ovanpå fluxen på muggen fick som ingen alls av de tjusiga rinningarna.
Samma av allt😳

Bo§e
0

#7: Sådana effekter är känsliga, och det kan vara svårt att få rinningarna likadana i hela ugnen. Om de stod på olika ställen i ugnen, kan det vara den enkla förklaringen.

Om de stod på samma plan, skulle olikheten kunna bero på att sakerna har olika storlek, eller att det mest "rinniga" föremålet stod nära elementen, men inte det andra.

Om glasyren var påförd olika tjockt, kan även det spela in.
Saker med olika storlek och godstjocklek kan bygga upp glasyrskikt med olika tjocklek, trots att glasyren har samma viskositet…

Svårt att peka ut en tvärsäker orsak, men sådana här effekter som går ut på att en process "fryses" mitt i händelsen, så att säga, är knepiga att få likartade, och svåra att upprepa….

• Redigerat 2025-10-13 20:50 av Bo§e
FriscoTraz
0

#8: Så man får leva på hoppet alltså 😄

De har alla stått på översta planet och har byggt upp med samma antal lager.
Rent räknemässigt iallafall men kanske det blivit lite lite mera på biten..där det blir nästan lite som att man "skalar av" glasyr från penseln längst upp utan att man tänkt på det🤔

Jag tänkte en hastig tanke tidigare att -kan det vara att muggen är så mycket större ytmässigt men förkastade den.
Men det kan vara en bidragande orsak av orsaker alltså.

Det blev samma med den blå men här har jag att det är textur på biten som möjlig anledning🫣

Bo§e
0

#9: Ja, ytan kanske har mindre betydelse, men bara en sådan sak som att föremålen har olika massa/storlek kan påverka resultatet.

Textur kontra slät, påverkar helt säkert också.

Och så har vi ju också den mänskliga faktorn, när man penslar på de olika lagren….

🙂

FriscoTraz
0

#10: Här ska det skjuttsingen testas igen och dras på lite extra lager glasyrer.
Lär väl ha pölar av glasyr snart vid fötterna på dem🤪

Men nu har jag då fått mer förståelse kring min ugns värmearbete och kan känna mig lite mera stabil på den fronten iallafall.

Tack så väldigt mycket 🤗