Inte skära loss med skärtråd?
Hej,
Jag har sett rådet på flera ställen att man kan låta saker torka loss på spånplatta när man drejat. Jag har nu provat och tyvärr gick det inte så bra på alla mina plattor. Det verkar som att äldre mer porösa plattor suger fast för mycket så att det man drejat inte lossnar förrens det spricker. Jag har även nya plattor jag sågat av golvspånskiva, där lossnade det utan sprickor.
Vad är eran sanning? Hade varit väldigt lyxigt om det lossnade utan att man skär.
- Redigerat 2025-10-28 19:25 av Jessika
Du har väl på sätt och vis redan svaret, jag skulle inte låta bli att skära loss men klart att jag kan se fördelarna med att det lossnar själv om det nu gör det, det tar väl bara ett par sekunder att skära

Ja absolut, lätt att skära men vissa produkter är det en fördel att få en slät yta under direkt :)
Ja klart, det kanske bara är att hitta rätta plattorna, det är lite konstigt att det inte funkade på dom gamla plattorna

Ja, rätt material måste det säkert vara. Nån som har tips något material ni använder som funkar att låta torka loss?
Jag har alltid skurit loss det jag drejat på plattor, med ett par skär fram- och tillbaks, omedelbart efter drejningen, men förstår att man måste börja titta på fibermaterialets täthet, om man vill slippa skära, på ett säkert sätt.
Kanske kommer det något materialtips här…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-28 23:30 av Bo§e
Jag drejer på MDF plattor och det släpper bra, bara man ger tid.