Keramik iFokus

Keramik

Läst 240 ggr
ler
3

Blanda olika glasyrer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade två mycket tråkiga glasyrer och tänkte att jag kanske kunde blanda dom och det blev så klart något annat

Harry2010
0

Jag tänker att de kanske bör ha ett liknande grundrecept.
Men kan ha fel
. Blandar inte själv….ännu men gått kurs.
Tänker att man måste ju ändå prova. Jag kommer pröva med alla mina glasyrrester och se om det kan bli något med viss modifiering.

ler
1

Nej det behöver inte alls vara liknande grundrecept, dom två jag bladade ihop är helt olika och det är oftast en fördel om det är olika typer, det ger ju större variation

Ulla
1

Jag försöker krympa mitt glasyrförråd men är för snål för att slänga gamla tråkiga glasyrer. Får göra nya försök att slå ihop trista rester. Om nu resultatet blir lika tråkigt - finns det något man kan testa att tillsätta som ev kan liva upp det hela så att resultatet blir lika spännande som ditt ex ovan?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-11-14 20:14 av Ulla
ler
2

#3 ja dolomit och krita kan ge lite effekt, så 5% rutil och någon färgande oxid om det inte redan finns det, men man kan ju ha två eller flera oxider som kan ge fina resultat. Om man vill ha en sidenmatt yta i stället för blank så är wollastonit bra. Man kan också göra en matt glasyr med tillsats av talk och eller dolomit, wollastonit, och det går oftast bra med en fin aluminiumoxid 5-10% ja det finns hur många olika sätt som helst att ändra på en glasyr, det är mest en fråga om vad man vill ha. Bilden ovan är dolomit och krita som ger effekten och det är färgat med 1% kobolt och 3% koppar och så är det ett par % rutil i

• Redigerat 2025-11-14 20:26 av ler
Ulla
0

Tack! Jag har en grå sammanslagen glasyr som jag kan börja med. Får göra en plan så jag lär mig något under tiden.

_
_

ler
0

#5 är det olika oxider i och inte en färgkropp så föreslår jag att du först testar med rutil, torka lite glasyr så att du kan väga upp och göra små prov innan du blandar ihop det hela, om du har en bra liten våg så räcker det ju med 10g prov och 5-7% rutil räcker, så kan du ju göra andra prov också. Jag har en liten rese våg , en kryddvåg kallar dom den och den kostar 150 DKK och klarar hundradels gram, en sådan kan jag varmt rekommendera

Ulla
0

Ja, det är oxider i den. Kul att se om det blir något.

_
_