Keramik iFokus

Keramik

Läst 140 ggr
MariaPK
0

Nabertherm 50P från 1981

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
Jag har blivit erbjuden att köpa en gammal och liten ugn, Nabertherm 50P enligt etiketten. Den ser fräsch ut och kollar jag på nätet på liknande Nabertherm så verkar detta vara en fin ugn. Den är från 1981 och har använts till glasfusing men jag har för avsikt att använda den till keramik. Typ till olika testbränningar.

Vad tror ni experter? Värd att köpa och vilket pris är vettigt?

Jag har bifogat 4 bilder.

Bo§e
0

Det är en bra ugn, med sedvanlig Nabertherm-kvalitet, men om du tänkt bränna stengods, är den litet för effektsvag för att vara praktiskt användbar.

Det går att få en elementsats med högre effekt, men då infinner sig nästa fråga: Är styrutrustningen lämpad för stengodsbränning…? Typ S eller Typ K…?
Titta på temperaturregulatorn. Hur högt är den graderad…?

En annan synpunkt är att ugnen, som är från 1981, har ett innertak av keramisk fiber, vars livslängd blir mer begränsad om ugnen används till stengodsbränning.
(Senare modeller fick tegeltak)

Om du begränsar dig till lergods, är ugnen dock jättebra…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MariaPK
0

Tusen tack Bosse! <3

Jag tror att jag hoppar över den, törs inte blanda lergods och stengods i studion när jag har kursare och hyrisar. Kan bli riktigt spännande om lergodset glider ner i min nya Rohdeugn i 1250 grader.

• Redigerat 2025-11-15 20:03 av MariaPK
ler
0

Skal du bare ha en test ugn så har Rohde en 10 liters topp ugn, kubisk som klarar 1320 grader och har en effekt på 1,7 kW och du behöver bara 7A så en helt vanlig kontakt