Keramik iFokus

Keramik

Läst 158 ggr
Ebett
0

Råglasering provbit vs skål

Jag testade råglasera två provbitar av två leror med några köpta penselglasyrer. Det gick bra. Nu har jag några större fat i samma leror o med samma glasyrer, gjorda av andra personer, som jag också skulle vilja råglasera. Tycker ni att allt talar för att det kommer bli bra, eller finns det fortfarande en risk att misslyckas eftersom dessa är stora och provbitarna var små?

Tack på förhand för reflektioner/tankar 🙂

Bo§e
1

Kommer att gå bra, förutsatt att bränningens första segment (upp till ca 600°C) har "skröjhastighet", och inte går för snabbt….

Men låt sakerna torka ordentligt efter glaseringen, för säkerhets skull.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-22 21:31 av Bo§e
ler
0

Hur små var proven?

Ebett
0

De är cirka 4x4x4 cm.

ler
1

Ja jag skull nog testa på något större 4x4 cm där är det nästan omöjligt att misslyckas, ta ett krus eller något liknande, normalt så har man en plastisk lera i glasyren så att lera och glasyr passar ihop, tillsats av zinkoxid eller sepiolit är också bra och ett par % borax är nästan ett måste, men undvik större mängder colemanit det springer lätt av, jag vet att du har färdiga penselglasyrer så du kanske inte har så mycket nytta av det jag skriver men om du nu vill göra glasyrer själv. Ska du bara använda dina penselglasyrer så skulle jag ha i 5% borax

Ebett
0

Tack, jag ska testa!

Om det skulle misslyckas, tror ni att det skulle gå bra om jag skröjar först? Alltså dessa som redan är penselglaserade. (Söker försäkran om att dessa personers fat inte ska gå sönder hehe)

ler
0

Det gör ju ingen skillnad, är glasyren redan på så blir det ju det samma om du bränner en förglödning först eller om du bränner en förglödning med en högre temperatur, samma sak. Och dom går inte sönder men glasyren kan misslyckas

• Redigerat 2025-11-23 10:29 av ler
Ebett
0

Okej! Tack för svar!