Keramik iFokus

Keramik

Läst 296 ggr
Keramik2023
0

Tråden böjer sig!

Jag köpte en ställning för att bränna små julgranspynt som ska glaseras på baksidan också. Men ställningen tål inte stengodstemp utan stängerna böjer sig och allt rasar ihop. Är det någon som har någon fin lösning på detta?
Mvh/ Åsa

Bo§e
0

All metalltråd, även kanthaltråd, mjuknar och böjer sig när den glödgas.

Hur ser sakerna du skall bränna ut….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-23 16:11 av Bo§e
er
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Det går bra att bygga en egen ställning, av stengodslera har jag byggt min. Tror att det var Bosse som har visat en skiss här hur man kan göra. Kort avstånd mellan stöden som tråden vilar på. Har tyvärr ingen bättre bild nu att bifoga, men kanske syns ändå hur den är byggd.

Bo§e
0

#2: Ja, det måste vara korta avstånd, om det skall kunna fungera.

Bo§e
1

Ett material som håller sig stabilt upp i höga temperaturer är titan.
En titanstång kan klara stora avstånd mellan stödpunkterna.

https://www.amazon.se/titanst%C3%A5ng-klass-titanst%C3%A4nger-stickskaft-industriverktyg/dp/B08521STLD

ler
0

En möjlighet är att ta två ugnsstenar och lägga steatit rör på stenarna och sedan binda små trådar från steatit röret så hänger det bara utan problem. Man kan också använda rör av smält aluminiumoxid men dom är ganska dyra, det finns också pinnar av sillimanit eller koerderit.

• Redigerat 2025-11-23 19:07 av ler
Keramik2023
0

Å tack snälla ni för bra tips! Ska prova att fixa nåt eget med stengodslera och minska på avståndet. Kan helt klart fungera bättre. Titan verkar bra att prova annars eller det andra som nämns..

EmmT
0

Testa annars tungstenstråd(volfram) om du får tag på det 🙂 Mycket värmetålig

Keramik2023
0

#7: Tack för tips!!