Keramik iFokus

Keramik

Läst 318 ggr
Bo§e
3

Sy en ventilationshuv...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Obs! Detta är bara en idé som dök upp i huvudet, och jag har aldrig provat det.

I en trång verkstad, kan en traditionell ventilationshuv (över ugnen) av metall kännas skrymmande (och dessutom inte så billig).

Skulle man kunna tillverka en "portabel" och hopvikbar huv genom att helt enkelt sy den, med t.ex. brandfiltar som råmaterial…?
Huven skulle förstås kräva något slags ståltrådsram eller liknande, längst ner, för att hålla lämplig form, men den skulle ganska lätt kunna vikas ihop och stoppas undan när den inte används.

Kanske ett billigt och enkelt sätt att förbättra ventilationen kring ugnen i ett begränsat utrymme…?

Ja, detta var bara en spontan tanke…..
Fördelar/nackdelar…?
Har någon kanske t.o.m. provat detta…?

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-12-03 19:05 av Bo§e
ler
0

Kul idé, nu är jag inte den som vet något om det men med rätt material så måste det ju gå bra tänker jag 🤩

Ulla
0

Visst borde det väl vara fullt genomförbart? En sån skulle jag ha nytta av. Kul idé oavsett!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ålands folkhögskola
0

Skulle vara bra att kolla vilken temperatur brandfilt tål, och hur länge. Jag köpte en gång handskar till Raku som var ursprungligen avsedda att stänga en brinnande gaskran med. Det visade sig att dem 'avledde' värmen genom att brinna upp, och var endast avsedd för några minuters användning. Höll inte länge som Raku handskar.

Bo§e
0

#3: Ja, det kan nog finnas brandfiltar, och "brandfiltar"..🙂

Jag tänkte mig en ventilationshuv för elugnar, som ju aldrig utsätts för någon "farlig" värme.
Gasolugnar kräver nog en huv av metall, för säkerhets skull.

ler
0

Ja frågan är om inte glasfiber matta skulle kunna användas, det finns ju vävda mattor av glasfiber och dom är täta och böjliga

Bo§e
0

#5: Ja, det finns säkert flera användbara material, förutom brandfiltar.

L.A.E
1

Svetsfilt 2x2 m klar ca 600 c grader 700 kr på Jula

Ålands folkhögskola
1

#7: Och så finns det väldigt fin kanthal tråd att köpa som borde duga till sömmarna. Roligt projekt!

Bo§e
0

Ja, tunn kanthalhtåd går säkert bra, men jag tror inte att det är nödvändigt.
En ventilationshuv över en elugn blir nog inte varmare än att det skulle gå att sy med en stark bomullstråd.

I kupan blandas luft från rummet med en del varmare luft från ugnen, och den blir nog inte ens så varm som det varmaste tvättprogrammet, eller värmen från ett strykjärn, vilket ju bomullstråden tål med god marginal…..