Vill ha glasyr på undersidan
Hjälp! 🙏🏼
Jag har fått en beställning på 15st vitglaserade snöflingor i stengods, problemet är att de vill ha dem glaserade på båda sidor (och levererade innan jul)!
Flingorna är kavlade, ca 18cm breda och 5mm tjocka med utstansade hål.
Kan jag lägga dem på trefötter eller liknande
eller går det att hänga dem? De väger ca 150g färdiga (med glasyr på en sida), det finns väl inte något som orkar hålla det väl…😬?
Har sett kanthaltråd som klarar 2,5 g per 2,5cm 😂 så det är inget alternativ.
Hur ska jag göra? Finns det fötter el liknande som funkar? Är det ens möjligt med glasyr på båda sidor? 🤷
Eftersom det är stengods, är det besvärligt…!
Trefötter stöttar bara på enstaka punkter, vilket orsakar deformation. Dessutom krymper inte trefötterna (vilket din lera gör när den sintrar), och det blir också en störning som orsakar deformation.
Att hänga upp föremålen är förstås möjligt, men här är det också risk för deformation, eftersom sakerna är frihängande medan leran sintrar/mjuknar/krymper.
Om man gör sakerna i lergods, kan man utan vidare använda trefötter.
Tyvärr är det nog den enda säkra metoden, bortsett från att bränna dem ensidigt glaserade….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-12-03 20:54 av Bo§e
Ja bränn det på lergods temperatur!!! Varför ska det vara stengods? Det ger ju ingen mening
#2: Det var ifall de även skulle kunna användas som grytunderlägg… men det kaske de kan även i lergodsbränning?
Ja varför inte