Keramik iFokus

Keramik

Läst 324 ggr
Harry2010
0

Reglerbara kanter för gipsformar

Hej
Jag eftersöker någon bra lösning för att göra egna enklare gipsformar. Dvs reglerbara väggar så man kan göra olika stora . Sedan bara lossa en sida i taget . Enklare än att gipsa i lådor som gipsen gärna fastnar i trots isolering.
Bökigt att få ut i alla fall.
Eller finns det andra bra knep för detta ändamål?

Suskeramik
0

#0: Jag brukar jobba med mdf-skivor, använda lera som tätning och lerpaket som mottryck

Suskeramik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild

Bo§e
0

#1 & #2: Ja, just sådana skivor med plastlaminat, går väldigt bra att använda.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

SaPe
0

I den här filmen syns en smart lösning med ställbara sidor för formbygge att gjuta i. Man kan steglöst reglera vilken storlek av fyrkant man vill ha. Lätta att lossa efteråt
https://youtube.com/shorts/6xO2ijjybd0?si=l-J2t-6xI2esKgcx

Ulla
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det verkar vara en likadan form som den jag gjorde under en kurs i Danmark. Vi använde tvingar för att hålla ihop de fyra sidorna i formen och tätade med lera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-12-22 00:07 av Ulla
Ulla
1

En liten lustig form för små avgjutningar. Det är de stora legobitarna för mindre barn. Tror de kallas duplo.

_
_

• Redigerat 2025-12-22 00:05 av Ulla
ler
1

Man kan också använda en låda och låta gipsen vara kvar i lådan

Harry2010
0

#5: något sådant skulle nog passa mig. Tack för tips 🤩

SaPe
1

#5: precis sån menar jag. Hade ingen bild. 😄

Bo§e
0

#5: Ja, det där är en flexibel och bra metod 👍
Om man gör en litet större gjutning, kan det vara klokt att tynga ner konstruktionen, så att den inte "flyter upp" 😬 när gipsen hälls på…

#6: Kul idé med duplo, vid små gjutningar…🙂

Harry2010
0

Tack för era tips och idéer. Nu har jag något att jobba på över jul

God jul 🎅🎄

Harry2010
0

#10: jag har haft motsatt problem…att den åker ner i botten och det blir för tunn gips där.
Har fått bygga på ett skikt i efterhand på undersidan…

Jag gar egentligen inte sp stor kunskap i modellgjutning för just keramik ( dock för annat )
Kanske läge att gå en utbildning . Så finns det nån kortate grundkurs i stockholm är detta av intresse.🤩

Bo§e
0

#12: Hur menar du med "åker ner i botten"….? Förstod nog inte riktigt…

Harry2010
0

#13: den lerfigur jag vill göra en tvådelad form på sjunker ner mot underlaget. Man vill ju görna ha lite tjocklek på gipsen så det funkar ju inte riktigt för nig.
Säker gör jag fel och krånglar till det….men har laborerat mig fram till mina former som endast är stödformer för en grund ( så att mina skulpturer av en viss serie håller ungefär samma storlek) om Detta är begripligt.
Jag gör tvådelade formar som jag inte gjuter i utan bara pressar två delar..

Bo§e
1

#14: Aha… Nej, det är ingen framkomlig metod.

Det yrkesmässiga sättet att göra en tvådels- eller flerdelsform är som den här skissen visar.
Bry dig inte om proportionerna….skissen är slarvigt gjord…🙂

Först:
Rita upp den önskade delningslinjen på din modell.

Sedan (skissen):

1.
Bygg upp en botten av lera i "formlådan", i den tjocklek formen skall ha.
Bädda in din modell i leran, upp till delningslinjen.
Här får man vara noga, och jobba med modellerpinnar m.m. så att lerans yta följer delningslinjen.

Modellen, och formlådans innerkanter behandlas sedan med släppmedel. Leran behöver inte behandlas.

2.
Häll på gips upp till lådans kant.

3.
Nu vänder du alltsammans uppochner, plockar ur all lera, och låter modellen sitta kvar i gipsen, och behandlar allt (även gipsytan) med släppmedel, och häller på gips.

Obs ! Detta var en förenklad förklaring, som visar själva principen.
Du bör också, vid 1, trycka in några fördjupningar i leran, utanför modellen, så att du sedan får exakt passning mellan formhalvorna.

Delningslinjen som du ritar upp på modellen behöver inte nödvändigtvis följa en "plan yta", utan kan vara krökt ((beroende på hur modellen ser ut).
Du formar sedan leran längs delningslinjen (1.)

• Redigerat 2025-12-22 14:53 av Bo§e
SaPe
1

#12: jag gick kurs i Leksand för några år sen. Håller till i Värmdö och kan köra en workshop med dig om du vill. Ska gjuta några nya formar efter jul tänkte jag.

SaPe
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här har jag gjort en enkel avgjutning av två ägg.
Som släppmedel använder jag såpa och matolja blandat 50/50.

Efter första gjutning vänder jag formen och gjuter på andra sidan

Harry2010
1

#17: ser fint ut. Jag skall pröva detta sätt nu med något litet objekt för att lära mig lite bättre. Jag har gjort några former tidigare men har gjort lite fel , lite bakvänt.. de funkar men detta sätt verkar ju vara det rätta enligt konstens regler.

Tack för bra bilder 🙏🙏🙏

SaPe
2

#18: alltid bättre gjuta gips ovanpå det du vill gjuta av. Eventuella luftbubblor i gipset flyter upp och om du gjuter underifrån så hamnar dessa på ytan du gjuter emot och blir inte bra. Lycka till.

Ulla
1

#15 och #17: Bra bilder.

_
_

• Redigerat 2026-01-03 15:03 av Ulla