Var ska man sälja?
Hej!
Ni som jobbar med keramik på hobbybasis, var säljer ni era alster? Jag tycker det är så svårt att saluföra sig själv. Som jag berättat tidigare här, så är jag ju nu nybliven pensionär och kan jobba med min underbara hobby på heltid, men… hyllorna blir ju fulla… och det är ju kul om någon vill köpa det man gör, eller hur…
Ja, hur gör ni? Ni som inte är proffs och har en butik alltså…
Gunni
Ett bra sätt att sälja på är på tradera. Man lägger ett pris. Sen får folk buda. Det kan bli riktigt bra pris . Ställ ut någon stans med din mailadr. Så kan man också få saker sålda.

Ibland tänker jag att jag skall göra som en kvinna jag träffade för en tid sedan. Hon ställde ut sina hyllvärmare på små kluriga ställen i Ryaskog, så fick de som hittade och gillade dem ta med sig dem hem.

Jag har sålt på Dalarnas museum i Falun, i butiken där. De köpte in av mig. Hos en möbeltapetserare i Rättvik som även sålde annat hantverk, hon har tyvärr lagt ner. I november-december 07 på ORSAK i Orsa som gästmedlem, en konsthantverksbutik. Och tidigare i liten utsträckning i min egen verkstad när jag hade den inne i centrum. Bor i Leksand.
Har också funderat mycket över det här. Ska man gå de traditionella vägarna eller försöka sig på något nytänk? Till exempel på bilverkstan, i en klädaffär, som poja skrev, eller? Just nu är ju min verksamhet på sparlåga men när jag kommer igång igen måste det bli mer fart på försäljningen. För jag gissar att mitt inlägg i tråden Drömmar? inte blir verklighet än på ett tag…

jag vet en som säljer muggar i på ett konditori-det går tydligen jättebra!
Annars börja leta rätt på lokala marknader och anmäl ditt intresse. Det brukar vara trevligt.
Jag har ett fönster på salongen som jag tänkte ha och ställa lite saker i (på jul säljer jag tomtar som jag skyltar med)
Det kan ju va en ide´att fråga nån som du kanske känner som har rörelse(typ frisör, tandläkare eller annat) dit det kommer folk. Kanske inte för att handla keramik men de ser dig, tar ett kort och kanske hör av sig. Affären får ju snygg dekoration samt kanske vill ha nån grej av dig som tack för att de lånar ut vägg…eller fönster(eller om försäljningen sker där så kanske nån procent) Bara en tanke…
Har samlat mycket nu i tre år och tänkte vara med på trädgårdsmässan i Sollentuna i mars!

Lägger till att jag sålt kakel till en färgbutik som de i sin tur ska sälja vidare. Och förra sommaren hade jag lite grejer hos Hemslöjden på kommission.
Att sälja på kommission tycker jag är jättebekvämt när man inte säljer så mycket. Man lovar ju ingenting som man sedan inte kan hålla vad gäller leverans etc. Det kostar ju en slant, men jag tycker det har varit värt det. På onsdag ska jag ta reda på hur det gick för mig i Orsa innan jul…
När jag så småningom kommer igång mer så skulle jag kunna tänka mig att prova Designtorget för någon enstaka produkt. Det kostar också men skulle kunna ge mycket uppmärksamhet, många inredningstidningar verkar leta där.
Ni som säljer på kommission, hur många procent brukar man få betala?

15 %

Poja så billigt säljer väl ingen? i så fall ideellt. Nä, jag tycker 30-40- t.o.m. 50% är vanligare.
Man får ha i åtanke att den som säljer på provisionsbasis ska betala moms på 20% av försäljningspriset..så tar dom 50% så ska man inte höja på ögonbrynen..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Det har jag betalt när jag har medverkat i sådana sammanhang. Fast mest säljer jag till mitt vanliga utpris sen får de göra vad de vill med priset.

har också erfarenhet av 30-50% i provision där 30% är mindre vanligt. dessutom tar många en hyra utöver det på 300-400 kr i månaden plus moms oavsett hur man säljer.
#11 Momsen som återförsäljarna betalar gäller endast provisionsbiten? Resten får jag som tillverkare betala moms för … eller?

Ja, så är det. De tar säg 30% av det de säljer muggen för, resten är din vinst som du betalar moms för som vanligt.

Hej
Jag säljer inte på kommission längre. Jag tycker att det är jobbigt att ha sina grejjer utplacerade lite här och där, och efter att jag råkade ut för att en gick i konkurs och jag blev utan både mina grejjer och pengarna så slutade jag med det. Däremot om ngn. vill köpa av mig för att sälja vidare så lämnar jag bra rabatt. Jag är med i två Hantverkskollektiv och vi har gemensam försäljning under sommaren och under julmässan i Huseby. Sedan åker jag på en del hantverksmässor. Men det kan vara lite som att spela på lotteri, ibland går det bra och ibland mindre bra.Min försäljning är ännu ganska bra, men trenden är vikande och det är inte alls som i slutet på 1990-talet, då det var jättebra. Du kanske skulle testa att åka på ngn. mindre mäsaa som inte kostar så mycket först,man kan också ställa sig på torget.Jag är också med på kulturrundan här i komunen + på konstklubbens utställningar på jobbet.Nere i samhället skyltar jag i ett fönster hos min kompis som har fotvård.Jag och en kompis som väver har också haft öppet hus ngr. ggr.Sådant drar ren del kunder lokalt och sen sprider det sig som ringar på vattnet.Jag har också en hemsida sedan ett år tillbaka, men den har mest gett en massa skräppost. Men den är bra att hänvisa till när ngn. ringer och undrar över sortimentet.Men jag har ju keramiken som hobby och är nu pensionär, så jag vill ha det lugnt och skönt och strävar inte efter ngn. större försäljning.Lycka till! / Kerstin
Jag tycker oxå att provisionsförsäljning är bökig..Ingen kontroll på svinn ..En som jag jobbade med i ett par år fick jag piska varje gång som jag skulle ha redovisning.När samarbetet upphörde diffade lagret mot det redovisade med 9000:- till min fördel..Har nu bara 2 som säljer på provision men jag har sagt att det är tillfälligt när dom fått igång försäljningen vill jag gå över på grossförsäljning..Den enda fördelen med provisionsförsäljning är att du får mer med av kakan själv..

#16 Hur kan du bli av med dina grejer vid en konkurs om du säljer på kommission? Grejerna är fortfarande i din ägo och du kan bara åka och hämta dem. Säljer man däremot på provision har köparen betalt för grejet och äger så klart dem.
En annan nackdel med kommission/provision är att ingen "pratar för varan" på det sätt som man gör när det är ens egna grejer. Det kan i värsta fall bli stående o samla damm, säljaren har inte samma engagemang som man själv har för sina produkter.

Jag säljer också på kommission och har en väldigt positiv erfarenhet av det. Alltid fint redovisat hur mycket jag sålt och vad dom tagit i provision. Börjar något ta slut ringer dom alltid. Fräscht och fint på hyllorna. Dom som har affären och jobbar där är jättetrevliga. Så jag har bara positiva erfarenheter.
Jag tycker det är helt OK att betala upp till 45 % i provision. Affären står ju för allt från lokalhyra till paketsnören. Jag behöver bara lämna dit sakerna.
En annan nackdel med provision är att ägaren inte är så benägen att annonsera med dina produkter pga att förtjänsten är dålig..
#19, snälla, red ut dessa två begrepp åt mig. Vad är skillnaden mellan kommission och provision …? Du säger att på provision så är sakerna betalda …? Men man får väl inte betalt förräns dom är sålda? Alltså, ursäkta mig, men jag tycker att detta är rörigt.

Det är förstås väldigt olika hur det fungerar - beror på vad avtalsparterna har skrivit i komissionsavtalet. Men vid komission är du alltid ägare till sakerna. I avtalet är det bra om man skrivit hur ofta försäljningen ska rapporteras, vilken provision som gäller, hur ofta ni inventerar din saker o hur stort lager det handlar om mm. Hur som helst så är det i ert avtal som alla svar finns.
#22 Så här uppfattar jag det hela:
Kommission=en typ av försäljning där varorna ägs av tillverkaren men säljs i någon annas lokal.
Provision=den del som lokalägaren får vid försäljningen. T ex 30% av varans värde, tillverkaren får 70%. Var och en skattar för sin del.
#23 men du skriver ju i inlägget #19:
"Säljer man däremot på provision har köparen betalt för grejet och äger så klart dem." - hur menar du?
/Sofia

Felaktigt formulerat…förlåt. Egentligen är det nog olika vad det dagligdags kallas. Att sälja på komission eller provision. Hur som helst är du ägare till dina saker tills de är sålda och då kan jag inte förstå hur man kan förlora dem vid någon annans konkurs… Ursäkta om jag rörde till det för dej Sofia…!
Puh … nu känner jag mej som förut igen, lagom förvirrad. Tack

Konkursförvaltaren eller Fogden dvs den som kom för att ta varulagret mm visste väl inte att det inte var butiksinnehavarens saker kanske???
I Norge har vi flere verkstedutsalg. Jeg er medlem at et på Nesodden nær Oslo. Vi er 13 kunstnere og kunsthåndverkere som er gått sammen om å drifte en butikk i et nærsenter. Det er visse regler som må følges. Alle varene må være egenproduserte og vi har ingen ansatte. Hver og en av oss medlemmer må ekspedere i butikken. Vi har fellesutgifter som husleie, strøm (el), telefon, VISA og forsikringer. Utgifter som gjelder medlemmene, dekkes av medlemmene. For å dekke kostnadene til butikken, blir hvert salg trukket 30%. Dette har gått bra i 15 år. Noen av medlemmene selger bra, andre ikke. Særlig viktig er det sosiale og det at du kan henvise kunder dit. Vi har også en liten gallerivegg hvor vi inviterer lokale kunstnere hver måned. Det gir en markedsføringsgevinst. Den lokale avisen er flink til å følge opp med omtale av nye utstillinger.