Gammal ugn
Hej!
Jag tog mig an en gammal ugn för tre år sedan. I väntan på att min keramikverkstad ska bli färdigbyggd så har jag renoverat ugnen och nu är vi i fasen att ugnen ska igång. Jag har haft kontakt med ugnsbyggare och har bytt alla gamla stenar och nu har elektriker kopplat in den nya automatiken till nya element.
När jag körde första provugnen så tog jag ett vanligt skröjprogram upp till 900 grader. Under topp-temperatur-fasen visade automatiken 1000 grader istället och automatiken slog då ifrån med felmeddelande EA3 pga för höga felvärden (gissningsvis).
Är det så att jag även behöver byta termoelementet, som ju också det är gammalt, eller är det något annat som är tokigt?
Jag ska beställa sättmaterial och konor för att säkerställa temperaturen i ugnen, är tänkt. Men i detta skedet är jag mest glad för att ugnen blev varm. haha :)
Hej,
Termoelementet
Om du har ett termoelement av "Typ S", är det säkert helt ok. Om ett sådant går sönder (vilket är ovanligt), försvinner all mätdata, och felkoden "our" visas.
Termoelementet kan bara vara "helt" eller "trasigt", men inget däremellan.
Termoelementets kabel (kompensationskabeln)
Termoelementets kabel kan orsaka konstiga driftstörningar, t.ex. om kabeln är av fel sort, eller om den har skarvats på något sätt.
Då kan själva kabeln, eller dess skarvar förvandlas till "mätställen" som kan påverka inputen till automatiken. beroende på temperaturväxlingar utanför ugnen, dvs i rummet, eller bakom plåtarna på ugnens baksida.
Det är m.a.o. viktigt att rätt sorts kabel har använts här, och att den inte är skarvad.
Alla elektriker vet inte hur viktigt detta är, så det kan vara värt att kolla upp.
Kontaktorn
Sedan föreslår manualen "klibbande kontaktor", vilket ju är rimligt, men detta är ovanligt, och förekommer mest om kontaktorn är gammal och sliten. eller möjligen också om en äldre 24V kontaktor används där automatikens signalspänning är 230V.
Kontrollfråga:
Har den här ugnen ursprungligen haft en automatik av fabrikat Jensen (som många äldre Scandia-ugnar)..?
I så fall är originalkontaktorn av 24V-typ, och måste bytas till en kontaktor med 230V signalspänning, när du byter till en Bentrup-styrning.
Men du kanske har bytt kontaktor….?
En annan sak som rör kontaktorn:
Även om du har rätt sorts kontaktor, bör den vara avstörd, så att elektroniken skyddas mot "peaks" (spikar) på elnätet.
En icke avstörd kontaktor, kan skapa störningar som liknar de du beskrivit här.
Så, här finns några saker du kan kolla upp, till att börja med.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack för tydliga svar, Bosse! Jag ska kolla med automationselektrikern som var ute hos mig. Då släpper jag tanken på att byta termoelement i alla fall. :)
#2: Ja, termoelementet kan vi säkert utesluta. Då skulle du inte fått den här felkoden.
"Don't Panic" (Douglas Adams)