Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringraku
Läst 256 ggr
MIsaksson
0

Raku glasyr

Nu börjar min plåtugn bli klar och nu skulle jag vilja lära mig lite mer om glasyrer till Raku bränning.

Någon som har tips på en enkel glasyr att börja testa med.

Har läst en del om oxider men blir inte helt klok på det. Och var hittar man dessa att köpa ? Vilka bör man testa först ?

Någon som har mer tips angående Raku bränningen och glasering, effekter tips och trix mottages av en nyfiken nybörjare.

Bo§e
0

Enkelt, till att börja med:

Fritta 169 med 4% kopparoxid
Ger allt från turkos till metallisk koppar, beroende på hur/om du reducerar.

Fritta 169 med 9% tennoxid
Ger en vit yta med vackra, svarta krackeleringar vid reduktion.

Mängderna = viktprocent, torra material.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-26 16:41 av Bo§e
MIsaksson
0

Skulle man säga att fritta 169 är en bas att utgå ifrån ?

Bo§e
0

#2: Ja, den är en utmärkt rakuglasyr, precis som den är.

Tips: För att glasyren inte skall bottenfälla så snabbt, kan man dessutom tillsätta 2-3% kaolin, och när vattnet sedan tillsatts, tillsätter du några droppar mättad koksaltlösning.

• Redigerat 2026-01-26 17:07 av Bo§e
MIsaksson
0

Okej då jag är helt grön mest kladdat lite med lera 😁 så kommer mer frågor

Vad menas med bottenfälla ?

Hur gör man om glasyren rinner och det blir spår av att det runnit ? Hur får jag bort det ?

Många frågor men förstår att du är en kunskapsbank här inne 👍🏻

Hittar knappt var man kan köpa dessa oxider och fritta endast cebex men vad finns det mer att handla ifrån ?

Bo§e
0

Med bottenfälla menas att glasyren sedimenterar, dvs den har en tendens att sjunka till botten när man slutar röra om den.
Med en liten tillsats av kaolin/saltlösning, sjunker den inte lika snabbt, och det blir lättare att jobba.

Om glasyren rinner på oönskade ställen när den bränns (oftast kring botten), finns inget annat sätt än att slipa botten plan.
Med rätt tjocklek på glasyren blir det nog inga stora problem med rinning.

Det är svårt att säga hur tjockt ett glasyrskikt skall vara, men om du blandar glasyren, så att den ligger "tjock som ett kreditkort"🙂, efter en 2-3 sekunders doppning, blir det nog ungefär rätt för en rakuglasyr….

🙂

Bo§e
0

#4: Förutom Cebex, hör dig för hos t.ex. Sintring, Uppsala.

Ulla
0

https://keramik.ifokus.se/discussion/1482658/lanksamling

Jag vet inte var du håller till, men här finns kanske några användbara länkar. Se under rubriken Leverantörer

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
MIsaksson
0

Kanon tack för hjälpen 😺