Keramik iFokus

Keramik

Etikettugn
Läst 282 ggr
osv
0

Bygga om skorsten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Översta delen på skorstenen på denna saltugn är förlängd med ett järnrör. Eftersom det nu är sönderrostat tänkte jag ersätta det med att mura upp denna sektionen.

Röret har gett en lite smalare passage än en uppmurad skorsten skulle ge. Tror ni att det har en stor påverkan på bränningen?

ler
0

Nej men jag skulle bygga skorstenen högre, minst tre gånger ugnens höjd invändigt

Bo§e
0

Svårt att ge ett tvärsäkert svar. Om rörets innerarea är litet mindre än arean på den murade skorstenspipan, blir det förstås en strypning, men eftersom det bara rör sig om en del av skorstenen, kanske motståndet inte blir så högt att det påverkar gasflödet i någon större grad.

Dessutom borde den extra höjden öka draget i viss mån, så vi har här flera faktorer som står mot varandra, vilket gör det svårbedömt.

Det kan hända att du får elda på ett annat sätt för att få temperaturen att stiga, så att ugnen inte "går i reduktion" för tidigt, i stället för att bygga upp temperatur (mot slutet av bränningen).

Som det ser ut på bilden, kan jag tänka mig att skulle kunna fungera, med litet annorlunda eldningsteknik, men jag är som sagt inte tvärsäker. Det är värt att prova….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-31 15:06 av Bo§e
osv
0

#1: Oavsett om jag murar eller sätter i ett nytt rör?

osv
0

#2: Har varken byggt ugnen eller eldat den ännu. Det är upprustning inför bränning i vår. Blir oavsett att jag får lära mig hur man eldar den, med stöd av data från tidigare bränningar dock.

Får ta och kolla hur långt ner röret går antar jag. Om strypningen sitter långt ner.
Funderade på om han valt röret av fuktionsskäl eller för att spara sten.

Bo§e
0

Oj, jag kanske missuppfattade…😬 (#2)
Du skall alltså ersätta järnröret med en murad sektion, som därmed ger större area (och ökad höjd)…?

Det kan du säkert göra. Om gasflödet skulle bli alltför stort pga det ökade draget, kan du alltid strypa öppningen i önskad grad, senare…
Men skillnaden blir kanske inte större än att du kan parera det med litet annorlunda eldningteknik…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-31 15:35 av Bo§e
osv
1

#5: Ska ersätta ja. Kommer följa hur skorstenen är murad upp till där röret börjar såklart.

Då testar jag. Tack för hjälpen!

ler
0

#3 ja oavsett så ska den vara minst tre gånger högre, och om det inte finns något spjäll så kan du lätt göra ett när du murar om, det kan göras med en ugnsplatta skuren i rätt format och en tillsvarvande öppning i skorstenen

osv
0

#7: Finns ett spjäll.
Ska jämföra proportionerna av ugn och skorsten. Han som byggde ugnen brände den runt 30-40 gånger med gott resultat, så jag tycker att den borde vara rätt byggd. Men det skadar inte att kolla.
Tyvärr har ugnsbyggaren gått bort annars hade jag haft mer information.

Tack för hjälpen!