Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningkeramikugnar
Läst 205 ggr
GaviaArctica
0

Keramikugn i kallt klimat

Finns någon mer i norra Sverige som har sin keramikugn i ett dåligt isolerat utrymme?

Får hem min ugn i dagarna och det enda utrymmet jag kan ha den är ett dåligt isolerat utrymme med ett oljeelement som enda (och dyra!) uppvärmning. Planerar att tilläggsisolera, men det kan dröja till sommaren innan jag kan göra dwt.

Jag ska göra allt jag kan för att inte ugnen ska gå sönder. Ska täcka ugnen med yllefiltar + sätta på ett oljeelement i god tid + kör jag "delay-funktionen" innan bränning. Och styrboxen förvarar jag inomhus.

Hur gör ni andra som bor i kallt klimat och ugnen i dåligt eller oisolerat utrymme?

Bo§e
2

Det kommer att gå bra.
Delay-funktionen behöver du inte använda.

Tänk på att vissa styrutrustningar, i riktigt kall omgivning, kan registrera "minusgrader" innan du tryckt på "start".
De negativa graderna kan då få vissa styrningar att "tro" att termoelementet är polvänt, och den visar då en felkod och vägrar starta.
Det är dock lätt avhjälpt, genom att man öppnar ugnen, och värmer insidan litet grand med en hårtork eller varmluftspistol, tills styrningen registrar "plusgrader" igen, och då går det fint att starta.
Alla styrningar är inte känsliga för detta, men nu har jag nämnt den möjligheten, så att du vet, om det skulle inträffa.

🙂

Bra att du förvarar styrningen inomhus när den inte används..!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-02-19 19:39 av Bo§e
GaviaArctica
0

#1: Tack, det låter betryggande!!