Keramik iFokus

Keramik

Läst 182 ggr
FruZika
0

Göra egen engobe

Hej!
Jag går i tankarna på att göra egen engobe.
Jag jobbar mest i stengodslera med lite chamotte (254 från Goerg&Schneider). Jag har försökt förstå oxider och färgkroppar men förstår inte riktigt (sportar även en seg hjärnskakning så är inte den vassaste kniven i lådan nu och kan bara läsa på korta stunder 🥹😬).
Jag har en hink perfekt filmjölkskonsistens återvunnen lera. Kan jag göra engobe av den? Önskar göra vit, svart och grön (helst alla färger 😄).

Bo§e
1

Hej,

Om du kan acceptera att göra "som man gjorde förr", och lägga på engoben när föremålet är läderhårt, finns en god chans att det du har i hinken fungerar "rakt av", utan andra tillsatser (mer än eventuella färgande pigment).

Är din slamma gjord på vit lera…? I så fall har du redan en vit engobe.
Det är dock svårt att göra den vitare än den är, och om du vill ha den vitare, är det bäst att helt enkelt slamma upp en lera som är vitare än den du har.

Med en "hyfsat vit" grundengobe, kan du få många färger, med hjälp av oxider eller färgkroppar.

Men, för att få en svart engobe, är det enklast (och billigast) att slamma upp en svartbrännande lera, och göra engobe av den.

Nämner detta till att börja med.
Det kommer säkert att dyka upp fler förslag på andra metoder, och hur man mixar en engobe som fungerar på torrt/skröjat gods, osv…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Ja det kan du, bäst och lättast är det om du använder samma lera då behöver du inte ställa in engoben så att den passar till leran som du arbetar med. Oxider går bra, men stains/färgkroppar är så klart stabilare och man vet vilken färg det blir

ler
1

Där var du snabbare Bosse

FruZika
0

#1: Tack! ”Som man gjorde förr” låter bra. Jag har provat att ha vit underglasyr på lädertorrt och karvat, det var otippat roligt för en slarvig typ som jag så då kom jag på att det vore kul med egen engobe. Leran är väldigt ljus, förstår nu att den är svår att få ljusare (vit) så i det fallet kanske en underglasyr är bättre.

Hur ska jag tänka kring färgkropp och oxider och min filmjölkslera? Några särskilda fabrikat som rekommenderas? Några tips kring mängd då min lera inte är i pulverform? Ofta verkar man ska ha i mer saker än själva färgen men kanske kan jag komma undan det då lera och slam är samma?

Bo§e
1

#4: Ja, om du vill ha någon dekor riktigt "kritvit" är ungerglasyrfärg bäst. Du kan lägga på den efter skröjen.

Doseringen av oxid/färgkropp kan bli knepig om du redan har en slamma som innehåller vatten.
Man vill ju jobba med procent av det torra materialet, och det är svårt att veta hur mycket torr lera en hink innehåller, när vattnet är med…..
Om man inte jobbar "torrt mot torrt", får man improvisera, och det kan då bli svårt att upprepa ett eventuellt bra resultat….

Bo§e
2

Litet generella doseringstips:
(Torrt mot torrt, förstås)

Färgkroppar, olika kulörer, utom blått: 5 - 10 viktprocent.

Koboltblå färgkropp eller koboltoxid: 0,5 - 2 viktprocent.

Ungefär…till att börja med….🙂

• Redigerat 2026-02-21 17:57 av Bo§e
FruZika
0

#6: Tack! Jag tror att jag får ta upp några dl och torka för att få ett hum om förhållandet mellan lera och färgkropp 😃

Bo§e
0

#7: Ja, så kan du göra. Det blir kanske inte exakt, men du kommer mycket närmare ett exakt resultat…

Bo§e
1

Om en blå engobe skulle bli alltför "knallblå", kan du bryta ner färgstyrkan genom att tillsätta järnoxid i mindre mängd, för att få en mer dämpad/varmare nyans….

Man kan tänka i liknande banor även med andra kulörer…

• Redigerat 2026-02-21 18:24 av Bo§e