Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 723 ggr
EkmanCeramics
0

Problem med temperatur i ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan!

Jag har problem med min ugn då den å ena sidan inte verkar bränna tillräckligt högt då glasyren på mina alster inte smälter ut helt, samtidigt som de cones-test jag gjort tyder på att det bränt för högt.

När jag läser lite på tidigare inlägg förstår jag att jag, som så många andra, trott att cones är temperaturmätare, men att så inte är fallet. Jag kan dock inte säga att jag helt förstår hur man ska använda sig av dem men det kanske jag kan få hjälp med här.

Först märkte jag att den transparenta glasyren på mina gods blev knottrig och ojämn, se bild 1. Efter den bränningen justerade vi ett element som "ploppat ut" ganska långt ner i ugnen och så körde jag en till ugn till samma temp 1240grader tillsammans med flera cone 6. Samtliga cones smälte ner i plattan helt och hållet men tallrikarna och faten jag brände igen blev bättre än tidigare och knottrigheten försvann.

Jag körde då ytterligare en ugn med obrända men glaserade alster och ställde även med en platta med en cone 6 och 7, Se bild 2. Min uppfattning är att cone 6 smälte mindre denna gången, men även cone 7 verkar ha nått sin smältpunkt ganska rejält. 4 alster i ugnen blev knottriga.

Min Brännkurva (förinställt program 4 stengods 1240 grader)
Segment 1: uttorkning av godset upp till 100grader
Segment 2: upp till 650Grader med 150 grader/h
Segment 3: upp till 1240 grader med 200 grader/h
Segment 4: End

Jag undrar alltså vad det är som kan ha hänt som gör att mina alster blir knottriga? Det lutar åt att de inte bränt ut helt. Samtidigt har ju cone 6 och 7 nåtts. Hur tolkar jag det och hur går jag vidare?

Tack på förhand
Moa Ekman

Bo§e
2

Hej,

Det ser överbränt ut. Käglorna pekar mot det, och på bild 2 har det t.o.m. blivit blåsor i leran, pga mycket värmearbete..
Att döma av bilderna, ser det ut som att värmearbetet gått så långt att leran har börjat reagera, vilket också kan vara orsaken till det knottriga fatet.

Käglor kan du lita på, och det verkar som att bränningen "segat" en del, nära topptemperaturen, vilket ger överbrända resultat, trots att själva temperaturen (°C) är rätt. Precis som när bullar gräddas för länge.

Vilken lera är det…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Ja som Bosse säger så är det helt säkert men jag skulle nog också säga att du har en dålig glasyr

EkmanCeramics
0

#1: Hej Bosse!

Va intressant, för när jag frågat andra så tror de att glasyren inte smält ut helt och att det varit för kallt? Men det stämmer ju mer med teorin att det är för varmt då käglorna smälter jättemycket.
Men hur kan man förklara att fatet blev bättre efter en till bränning i samma ugn på samma program?

Vad hade du gjort i min situation? Hade du sänkt topptempen? Ändrat i programmet? Just nu går ju mitt program väldigt fort och har ingen topphållning på slutet.

Jag ska stå på marknad nästa helg och vet inte om jag vågar bränna det jag tillverkat…

EkmanCeramics
0

#2: Jag har tänkt samma tanke :/ Vet att den vi har är den billigaste från Cebex och vi har dumt nog tänkt att det funkar lika bra med den. Dock har vi inte haft dessa problemen tidigare (i alla fall inte i samma utsträckning) så det är det som får mig att misstänka ugnen.

ler
1

#4 ja men en bra glasyr klarar svängningar i temperaturen så testa en annan och vill du ha hjälp med att hitta den riktiga så säg till

Bo§e
0

#3: Jag skulle, som nästa test, köra precis samma program, men med topptemperaturen sänkt från 1240°C till 1230°C.
Gärna med käglor, förstås.

Då skulle man, om inte annat, få se om man är på rätt spår…

"Knottrorna" på bild 1 (#0) ser inte ut som underbränningsblåsor.
Så kan det däremot se ut om värmearbetet gått så långt att leran börjat reagera med glasyren. På bild 2 ser man också att leran börjat blåsa sig (!). Käglorna talar också sitt tydliga språk…

• Redigerat 2026-03-19 12:17 av Bo§e
EkmanCeramics
0

#6: Tusen tack för feedback!
Hade du även anpassat ökningen/h från 1000°C upp till 1230°C så att den stiger långsammare de sista 230 graderna? I mitt nuvarande program är det ju rakt upp till toppen (från 650°C) med 200°c/h.
Jag fick förslag på denna brännkurvan av AI:
Segment 1: 60–80 °C/h → 100 °C → hold 0–30 min
Segment 2: 120–150 °C/h → 650 °C
Segment 3: 120–150 °C/h → 1000 °C
Segment 4: 80–120 °C/h → 1240 °C
Segment 5: hold 10–20 min → END

Men att jag anpassar sluttempen då.

Bo§e
0

#7: Jag tror att AI:n rört ihop olika slags bränningar på sitt eget sätt…🙂

Så här skulle jag bygga programmet:

Segment 1: 150°C/h → 300°C
Segment 2: SKIP → 1230°C
Segment 3: Hold ca 15 min → END

Det behöver inte vara krångligare än så.

EkmanCeramics
1

#8: Super! Vad innebär SKIP? Jag har inte mixtrat så mycket med ugnens inställnigar innan så jag känner mig ganska lost…

Bo§e
0

#9: SKIP betyder "full fart". Här jobbar ugnen med sin fulla effekt fram till nästa mål. (Så fort den orkar, vill säga…)

Du får fram SKIP genom att fylla displayen med 9:or.

EkmanCeramics
0

#10: Tack så jättemycket!! Uppskattar verkligen dina tips och guidning!