Sintring vid cone 6?
Vad är era bästa vita leror som sintrar vid 1222C och har nära noll absorption?
1222°C kan innebära en stor variation i värmearbete, beroende på ugnens konstruktion, och inte minst skick, samt om den är placerad i ett eldistributionsområde med stabil, eller "lättdippad" nätspänning.
En kägeltest i den egna ugnen ger svaret.
Men, vid den temperaturnivån finns många bra leror att välja på.
Om maximal "täthet" är ett önskemål, måste man, till att börja med, välja bort alla leror som innehåller chamotte, även den finaste.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
1222 grader och vit lera blir svårt att få nära 0% absorption, då får du nog ta ett porslin 011 har 0,1% vid 1200 och 0% vid 1300, annars så ligger dom vita lerorna på ett par % eller mer vid 1200. Du kan förstås ta en lera som inte är vit och då finns det flera att välja på till exempel 310 röd 0,2% vid 1200 grader och 312 röd 0,1% vid 1200 grader, alla leror från Witgert
#1: Tack Bosse! Jag har använt 240 och den påstås ha 0,2 % absorption vid 1240C men jag vill helst sänka till cone6 1222 med en "säker" lera. Söker med ljus och lykta :)
Gör just nu ett test med 240 där jag mäter torr och bränn krympning Ska göra ett vattentest sedan tänkte jag. Det är på returlera efterom jag hela tiden för återför leran i produktion.
#2: Tack Ler! Det är vit lera som gäller, ju vitare dessto bättre poppar ju glasyrerna :) Heter leran 011? Vilkent tillverkare?
Som jag skrev så är det Witgert och 011 är porslin och väldigt dyrt
#5: Ja oj, 40 € för 10 kg! Sen lite rabatter men i alla fall.
Men som du säger så har ju 240 0,2% vid 1200-1240 lite dålig angivelse men det är ju ändå lågt och helt okej om du har en ok glasyr
#7: ja glasyren är för C6 men jag har använt den vid 1240° det är en klar blank som verkar fungera vid bägge temp.
Snöar in på lerorna. Vad betyder detta? Vet ju vad placitet är men CaCO3?
"Plasticity (according to Atterberg) Carbonatanteil CaCO3"
*plasticitet
CaCO3 är kalciumkarbonat eller krita har många olika namn kan också heta kalkspat , marmor