Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1523 ggr
Catharina
0

Recept till blank tennglasyr sökes!

Hej alla!

Nu är verkstaden färdig, skolan slut, dags att göra inköp….

Önskar beprövat recept till en vit blank tenn glasyr för stengods 1260 grader.

Har på skolan använt en transparent glasyr kallad FL1a al Cone 8, med 41% kalifältspat, 29% kvarts, 20% krita, 10 % kaolin. Kan man färga in den med 10% tennoxid och få ett lyckat resultat tror ni?

Tack på förhand!

Catharina

LenaR
0

Borde gå alldeles utmärkt! Jag har inte en enda tennvit glasyr själv, så jag har tyvärr inga beprövade recept att komma med.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ingvar
0

hej Catharina. Här kommer ett aldeles utmärkt recept på en tenn- glasyr som du efterlyser:

50 natronfältspat,-- 20 kvarts,-- 12 zinkoxid,-- 15 krita,-- 3,-kaolin

Du kan även använda kalifältspat. Glasyren är en mycket bra transparant glasyr och med tillsats av 10 % tennoxid får du en vacker vit blank och tålig glasyr. Kägla 8 -9

Hej då.

Catharina
0

Hej Ingvar!

Tack för receptet. Jag söker dock ett recept utan zinkoxid i. På kursen fick vi ett papper med info om hur "giftiga " olika ämnen är, på zinkoxid stod det att det var ej lämpligt för bruksföremål avsedda för förvaring " särskilt vid förvaring av potatissallad och äpplemos känner man till att det blir utfällning av en zinkföreing som kan orsaka illamående etc".  Matskålar kan ju ibland bli stående med det ena och det andra i i kylen ett tag. och det kunde vara skönt att slippa tänka på det.

Är det någon annan som kanske har ett recept att dela med sig?

Soliga hälsningar

Catharina