Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasering
Läst 172 ggr
kratz59
0

Misslyckad glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Som nybörjare misskyckas jag givetvis med mycket och jag är mest besviken på glaseringen. Har försökt med olika metoder men det blir aldrig som jag vill.
Ofta smälter inte de olika färgerna ihop utan kryper isär. Små ytor blir helt oglaserade i oregelbundna mönster.
Dessutom blir det ofta tusentals prickar/ bubblor.
Se bif bilder
Jag har försökt lägga tunna lager och låta dem torka mellan varven men också lagt på tjockt. Det blir samma resultat.
Vad gör jag för fel?
Späda glasyren mera kanske?
Går det att rädda?
Bränna om på annan temperatur?
Eller är det bara att skrota och försöka igen?

ler
0

Det är för tjockt och så är det inte säkert att temperaturen är hög nog, och heller inte säkert att glasyrerna passar ihop. Gör små prov innan du glaserar sakerna så du vet att det funkar, och du kanske ska doppa i stället för att pensla det ger ett jämnare resultat

EvaLinda
0

#0: Hej, nu vet jag ju inte hur du glaserat, men krypning kan ju det bli också om godset blivit utsatt för fett. Det ”tar” då inte på vissa delar. Lite waxresistliknande som du har på din bild. Det kan oxå vara så att din lera och glasyren inte riktigt är kompisar. + det som sagts tidigare.
Ta för vana att göra prov så du inte behöver få för många tråkiga ugnsöppningar. Jag har förresten alltid på mig typ kirurghandskar när jag glaserar mm så mina fingrar inte lämnar ”spår”. Och så tvättar jag det som är skröjat innan glasering. (Och torkar) För smuts kan oxå få glasyren att bete sig på detta sätt. Hoppas att tipsen hjälper!