Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramik-brÀnning
LĂ€st 130 ggr
Sammi12
0

Sand i leran?

Hej 😊
Vad hÀnder om man blandar fin fin sand i stengodslera Ä skröjbrÀnner?
Vad mer Àn papper Ä sÄgspÄn kan man blanda i leran? Aska? NÄn som testat hundhÄr eller hÀsttagel?
Ja jag vet att det lĂ„ter konstigt men tĂ€nker att det skulle ge ökad stabilitet under byggandet. Å sen Ă€lskar jag att experimentera men brĂ€nner tillsammans med andra sĂ„ mĂ„ste vara försiktig

ler
0

Aska anvÀnder man till tegel , inte allt tegel men nÄgra speciella typer, lika sÄ sand och sÄgspÄn. HundhÄr och tagel vet jag inte om det Àr sÄ stor mening med, bÀttre att anvÀnda syntetiska fiber som man kan köpa och blanda i leran, och det ruttnar inte liksom pappersfibrerna. En annan grej Àr chamotte som inte behöver vara sÄ grov, det finns cementfint som man kan ha vÀldigt mycket i

Bo§e
1

Sand brukar gÄ fint att blanda in som magringsmedel.
Oftast mycket mer behagligt att dreja med Àn med chamotte, eftersom sanden (dvs sanden frÄn en strand) Àr litet rundslipad.
En drejupplevelse som Ă€r litet annorlunda, och vĂ€ldigt skön..🙂

Men, provbrÀnn sanden först. De flesta sandsorter klarar stengodstemperatur bra, men det finns undantag.
Ett tips kan vara att grÄvit/vit strandsand generellt har högre temp.tÄlighet Àn den gula eller gulbruna.

Sikta sanden till önskad grovlek, sĂ„ slipper du fĂ„ in större partiklar och skrĂ€p

Blöt sanden innan du knÄdar in den i leran. Torr sand (eller chamotte, för den delen), tenderar att torka ut leran.

"Don't Panic" (Douglas Adams)