Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränning
Läst 579 ggr
LNdesign.
0

Transparent glasyr stengods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag behöver verkligen hjälp med att finna en högst tillförlitlig transparent glasyr. Jag har i dagsläget köpt en glasyr från Cebex, 2209 men resultatet efter denna blir fruktansvärt fult. Jag har bränt den till 1240 grader. Det blir mjölkigt och absolut inte den finnishen jag vill ha. Hade den långt ned i ugnen med stängd ventilation under hela kylningen. Ventilationen var uppen upp till 600 grader men sen stängde jag den.

Lera G&S 254

Alla tips mottages tacksamt och även om man har något förslag på vad som gått fel med 2209.

Vänliga hälsningar, Ellen

• Redigerat 2026-04-20 20:56 av LNdesign.
ler
1

Antingen är det en dålig glasyr eller så har du glaserat för tjockt och brännt till för låg temperatur

Bagossa
1

Läser man om glasyren på cebex står det att den tenderar att kaka sig på botten. Hade du rört upp den ordentligt? Ligger den för tunnt?
Vidare tycker jag att glasyren på ditt alster liknar bilden på cebex hemsida. Tyvärr men det är nog en dålig beskrivning av glasyren på deras hemsida isåfall. För den blev väl inte riktigt transparent eller glansig?
Tyvärr har jag lite samma erfarenhet av köpta glasyrer. Tillverkaren försöker täcka in så många olika kunders önskemål som möjligt i en glasyr att den inte blir riktigt bra på något av dem. Som i mitt fall skulle glasyren gå bra från kona 6 till 10. He he nä du.

Ulla
1

Blandar du några egna glasyrer eller vill du ha tips på köpta?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

En "köpeglasyr" som har rätt egenskaper för det du visar, är Cebex 5015. Den är högblank, klar, och framhäver underliggande dekor bra.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

LNdesign.
0

#4: Jag pratade med Lasse på Fryksta, han sa att jag skulle prova att blanda i ca 15% 5015 i 2209, så jag gjorde det. Provade några alster så får vi se hur det blev. De är i ugnen i skrivande stund.

LNdesign.
0

#3: Jag har aldrig blandat en egen glasyr, men det ät nått jag vill lära mig.

Bagossa
0

Om du vill prova på att göra egna glasyrer kan jag rekommendera att ta en kik på glazy.org.
Jag gjorde en enkel sökning och sorterade på popularitet och fann detta receptet:

https://glazy.org/recipes/143298

Det betyder inte att jag rekommenderar det eller ens har provat det, utan mera som en hint vart du kan vända dig för recept. Vem som helst kan lägga upp recept och ingen kontrollerar kvaliteten. Så nu när jag har helgarderat mig skriver jag att just detta receptet kommer från en keramiker som jag skulle lita på. Dvs jag skulle prova detta receptet bland de första. Kemin ser bra ut för ditt ändamål. Stabil och blank. Men man måste alltid prova först. Läs gärna kommentarerna som folk har skrivit till glasyren.

• Redigerat 2026-04-24 12:48 av Bagossa
bjorn.lindberg
0

#4: Hur varmt vill du bränna? Kägla 6 eller 10? Om det är kägla 10 blir recepten ofta enklare och billigare, kägla 6 behöver ofta en fritta, e.g. Ferro 3134, för att smälta ordentligt.

ler
0

Till 1250 går det hur bra som helst utan fritta, nog med zinkoxid så blir det bra ända ner till 1200 grader

LiteSi-LiteSå
1

Tänk på att glasera tunt med transparent. Glasyren ska vara blaskig och doppas snabbt. Jag använder 2209 utan problem till 1240 grader 15 min håll.

Zinkoxid tenderar att göra gröna färger bruna (om de är skapade med krom). 2209 är zinkfri, det är hela vitsen.

ler
0

Ja klart att det bildas krom-zink spinell då men det går utmärkt att göra en zink fri glasyr till 1240 med råmaterial utan fritta, frittor är mest till lergods och klart att man kan ha det till stengods också men det är inte något krav på dom temperaturerna

LNdesign.
0

#10: Ja men precis! Jag använder ju mycket grönt under! 🤗 Okej, vilket flyttal har du?