Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningkeramikugnarugnkeramikugnugnsproblem
Läst 195 ggr
Kreanäs
0

Felsökning Naubertherm

Hej!
Vi har en gammal Naubertherm N100 från -90 där kontrollenheten gått sönder (C-8). Jag hittade ett brännmärke på insidan så kretskortet verkar ha bränt. Det resulterade i att ugnen aldrig slog av sig utan fick stängas av manuellt (drog ur strömkontakten).

Jag har varit i kontakt med Brännpunkt som hjälper oss med att få tag på en ny kontrollenhet.

Under tiden fick vi råd om att testa en manuell kontroll tillhörande en annan ugn, K-1, vilket vi nu gjort, men vi upplever inte riktigt att det heller fungerat. Den indikerade att temperaturen var mellan 1000 och 1300 grader (inställd på 1240) och efter drygt 12h hade den fortfarande inte stängt av sig…

Nu undrar jag om någon med mer erfarenhet av manuell kontroll och att använda en kontroll till annan ugn, kan rådgöra här?

Allt gott!
Matilda på Kreanäs

Bo§e
0

K1:an borde ha fungerat. Den bör ha samma kontakt som C8:an, och fungera direkt (dvs om den är hel, och inget är manipulerat…)
Varje liten lysdiod på K1:an motsvarar 50°C, och de skall tändas en och en i takt med att temperaturen stiger.

C8:an kan vara väldigt enkel att åtgärda. Det du beskriver pekar mot ett välkänt fenomen hos C8 och C19, när de börjar åldras.
Jag har skickat dig ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)