Keramik iFokus

Keramik

Läst 242 ggr
ByWad
0

Blanda stengodsglasyr

Hej, jag är glad att jag har fått
” ärva”följande råvaror för att blanda mina egna glasyrer, men vad kan det bli av dessa?
Känner att jag behöver ” hålla någon i handen” för att våga
Tennoxid, 
Kopparoxid W,
Kalifältspat - Potash
Kvarts 
Krita
Kaolin 
Zinkoxid 1
Natronfältspat, 
Litiumkarbonat
Titandioxid
Talk
Bentonit
Detta känns som rätt ställe!
Ninna

Ulla
0

Här finns två trådar med ex på stengodsglasyrer som medlemmar i forumet testat och bidragit med. Kanske hittar du något här som dina råvaror passar till.

Blanka stengodsglasyrer, receptsamling

Matta stengodsglasyrer, receptsamling

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
ler
0

Fältspat, zinkoxid, krita och kvarts blir till en mycket bra transparent glasyr och så kan du ju färga in med kopparoxid eller göra den vit med tennoxiden, med titanoxiden kan du göra den sidenmatt. Litium gör den mycket flytande men kan ge effekter och talk gör den också mer matt om du har nog med det

Bagossa
0

Vad är du ute efter? Det är nästan lättare att välja vad för typ av glasyr du önskar och matcha ett recept efter det än att försöka hitta recept som stämmer in på ingredienserna.
Du kan göra en hel del med det du har. Jag ser blanka, matta och kristallina glasyrer i ditt arvegods. Inte så stor färg variation dock.
Är du intresserad bara av recept har du fått en del bra tips ovan. Men här kommer en till länk:
https://www.glaseramera.se/glasyrbanken.html

Vill du fördjupa dig lite mera i hur en glasyr är uppbyggd får du säga till.