Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 298 ggr
DennisO
0

Chematex CF120 vs Scandia ovnen ak 110

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hallå!

Jag kikar på två ugnar jag har möjlighet att köpa men vet inte så mycket om ugnar så jag hade behövt lite hjälpande input vilken som är det bättre valet?

Den första är en Chematex CF 120 med SA 14 styrning, allt fungerar och ugnen ser ut att vara i väldigt fint skick.
Oklart vad högt denna går i temp då jag inte har tillgång till någon manual och temperaturen står inte på typskylten.
Den är på 10kW. Bifogar bild på typskylten.

Den andra ugnen är en Scandia ovnen ak 110 med SE 7000 styrning.
Denna ugn är betydligt nyare och har digital styrning. Dock går denna ugn bara till 1280 grader enligt typskylten.
Den är på 9.5kW så vad begränsar denna till 1280 istället för 1320 grader? Är det elementen eller säkringen som man sticker i bakifrån?

Skulle 1280 grader funka för stengods eller kommer ugnen gå på knäna?

CF120 är såklart billigare så där finns det utrymme att montera modernare styrning om man vill.

Mvh Dennis

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Båda är helt ok stengodsugnar, och har bra effekt, men jag skulle inte kalla någon av dem för 1320-gradersugn.
Att Scandia anger 1280°C som max, tolkar jag som att de har varit men ärliga med sin märkning.

Båda fungerar fint för stengods upp till kägla 7-8, men om man tänker jobba högre än så, bör man nog välja något kraftigare. Jag vill påstå att det gäller båda ugnarna.

Om du köper CF-ugnen, finns en del glömda fakta (!), som du bör (måste) veta:

• CF 120 innehåller 20 separata element, som består av 7 olika sorter, och som måste placeras rätt enligt deras numrering. Placeringen (sett stående framför ugnen) ser du på skissen.
  • Om du tänker konvertera till ny styrning, måste även ugnens kontaktor bytas, eftersom originalkontaktorn som jobbar med SA-14 har 24V spolspänniing, medan moderna styrningar kräver en kontaktor med 230V spolspänning.

Vissa äldre ugnar med analog styrning kan vara försedda med en guldsäkring (1060°C), och tänker man bränna stengods, får man plocka bort den, eller byta till en 1350-graders insats.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-10 23:19 av Bo§e
DennisO
0

Hej

Tack för snabbt svar!

Vi kom fram till igår kväll att CF120 är utesluten då den snart är 50år gammal och förmodligen kommer behöva en hel del kärlek framöver även om den ser fräsch ut idag.
Lite för mycket frågetecken också kring värmeelementen, vad som har bytts och inte och om det är korrekt gjort.
Har inte tid att köpa huvudvärk just nu.

Bosse: Du råkar inte ha en manual på scandia ovnen ak 110 och på styrsystemet SE 7000 så jag kan läsa in mig lite mer på den ugnen istället?

Som jag förstått det så bränner man aldrig till 1320 utan det är ugnens max temp, men då brukar det finnas en temp också som anger rekommenderad kontinuerlig temp. Tänkte om den infon möjligtvis finns med i manualen?

Sen återstår frågan från tidigare, är det elementen eller säkringen som stoppar ak 110 från att ha en max temp på 1320 istället för 1280?
Jag tänker att om det är säkringen så kan man köra temperaturer kring 1240-1260 konstant utan att elementen jobbar ihjäl sig.
Men är det så att de monterat klenare element som stoppar vid 1280 då kommer den förmodligen inte bli långlivad om man ska köra kring 1240-1260.

Mvh Dennis

Bo§e
0

Hej,

CF 120 är/var faktiskt en riktigt bra ugn. De tillverkades av Kilns & Furnaces Co Ltd, Stoke-on-Trent, i ett samarbete med Christian Fahrner (därav CF), som en gång grundade Chematex AB (som senare blev Cebex). Jag gissar att serienumret avslöjar åldern (1978), vilket stämmer bra med perioden när de tillverkades.
Ja, den har en egenartad uppsättning element, och allt var noga beräknat, och det fungerar mycket bra, så länge den som servar ugnen vet vad han/hon gör.
Problemet är att informationen kring ugnen faller i glömska, och som du säger, vet vi ju inte vad detta exemplar "råkat ut för" under åren, och det finns självklart en risk för att de nuvarande elementen inte stämmer med originalets specifikation….?

I grunden är det dock en väldigt bra ugn, och en CF-ugn i bra skick kan vara ett utmärkt köp…

Scandia AK-ugnar har bra effekt, och har kraftiga element, och är en helt ok stengodsugn för den som inte tänker jobba på den allra högsta nivån.
Helt ok för allt stengods upp till ca kägla 7-8, vilket den klarar fint utan att elementen slits onormalt mycket.

Tillverkarnas maxtemp-angivelser får man läsa "på rätt sätt". De påminner om bilarnas hastighetsmätare…..dvs maxvärdet säger inget om vilken hastighet bilen är lämplig att köra omkring i…🙂 Samma sak med ugnar…

Vill man jobba med stengods upp mot kägla 9-10 (med vettig elementekonomi), måste man välja en ugn i det verkliga toppsegmentet, och där finns inga lågbudgetugnar…
De där sista tiotalen grader ökar slitaget exponentiellt, och går väldigt hårt åt både element och tegel.

Både CF- och AK-ugnen är dock bra stengodsugnar i det "vanliga" segmentet, och deras effekt/volymförhållande är bättre än hos de flesta "hobbyugnar" som man hittar på marknaden idag.
Jobbar du med "köpeglasyrer" (1235-45°C) eller litet högre, kanske upp mot 1250-60°C, kommer båda att fungera fint.

Jag har skickat dig ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-11 10:06 av Bo§e