Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkeramikugnskröjbränningstengodsautomatik
Läst 398 ggr
petra-s@live.se
0

Ugnsfel

Hjälp!
Min ugn "slår av" mitt i bränningskurvan. På displayen till styrenheten står det UGNSFEL. Elementer är kollade och hela, tempsensor är bytt.
Min sambo testade temperaturen när styrenheten visade drygt 200 grader. Då diffade ugnen-styrenheten på ca 70 grader.

Kan det vara det som gör att den slår av? Att ungnen är varmare än vad displayen säger?

bjorn.lindberg
0

Vad är det för ugn?

Sintring
0

Vilken automatik har du?
Vilket termoelement har du skaffat?
På vilket sätt kollade sambon att temperaturen diffade?
Vilken ugn har du?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om meddelandet är "ugnsfel" kan automatiken vara en "Infotemp Data 6000" (ja, nu gissar jag bara…), och då betyder det att energi saknas, t.ex. (vanligast) att en propp har gått, eller att ett element har brunnit av.

Bilden visar en danskspråkig version.

Är det en Infotemp Data 6000…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-13 15:03 av Bo§e
petra-s@live.se
0

cerama hobby 40 är ugnen, automatik är cerama imfotemp data 6000.

petra-s@live.se
0

#2: cerama hobby 40 är ugnen, automatik är cerama imfotemp data 6000.
Min sambo testade med en infratemp pistol när temperaturen stabiliserats. Efter att ugnen öppnats.

Bo§e
0

#5: Ok. Med den automatiken och det felmeddelandet kan vi utesluta temperaturfel, och i stället fokusera på energibrist i någon form.

Sök i följande ordning:

1. En propp kan ha gått.
  2. Ett element kan ha bränt av inuti ugnen.
  3. Ett element kan ha bränt av utanför ugnen, dvs på baksidan, vid kopplingsklämmorna. Inte alldeles ovanligt om man nyss har bytt element (och dragit klämmorna för dåligt).
  4. Lockkontakten kan vara feljusterad, och överraskande avbryta uppvärmningen när ugnen börjar bli varm utvändigt. Detta kan vara förrädiskt och gäckande. Bygla över lockkontakten och provbränn, så ser du om detta är orsaken. Om 1, 2, och 3 befinns ok, måste du kolla detta.

Någonstans bland ovanstående sökpunkter brukar man hitta felet, när det felmeddelandet visas.

Ugnens termoelement är mycket mer tillförlitligt än en infra-pistol, och de mäter dessutom på olika sätt, särskilt vid lägre temperaturer.
Jag skulle inte lita på infra-pistolen under de omständigheterna.
Om termoelementet är helt, och av rätt sort, samt med rätt (och rättvänt) kablage, som dessutom inte är skarvat någonstans, mäter det också rätt.
Ett trasigt termoelement mäter inte alls…!

• Redigerat 2026-05-13 19:04 av Bo§e
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För info:
Vid fel inom mätkretsen, skulle något av dessa felmeddelanden ha visats.