Ny ugn. Hjälp!
Hej,
Det är en gammal ugn från Ruben Lind, Trosa.
Om den klarar stengodstemperatur är tveksamt, men som lergodsugn är den utmärkt (förutsatt att allt fungerar).
Automatiken ser ut att fungera så här:
1. Här ställer man in topptemperaturen ***
2. Effektregulator. Här styrs uppvärmningshastigheten under bränningens första, långsamma fas.
3. Tidur, som bestämmer hur länge den långsamma fasen skall pågå. När uret tickat ut, övergår bränningen till "full fart", och avslutas när topptemperaturen nås.
T.ex. en skröjbränning skulle då köras som följer:
Temp.regulatorn: 980°C
Effektregulatorn: Ca 2½ ("halv fart")
Uret: 6 timmar
Om allt stämmer, skall då ugnen jobba långsamt i 6 timmar, och därefter gå över till full fart, upp till 980°C
Du får testa om detta stämmer, samtidigt som du konstaterar att allt fungerar.
*** Temperaturregulatorns skala ser ut att sitta löst. Om den kan vridas runt, finns inga säkra referenspunkter, och det blir nödvändigt att kalibrera skalan med en separat pyrometer, och sedan limma fast den i rätt läge.
En sak som är viktigt att känna till, är vilket mätsystem ugnen jobbar med. Om det är "Typ K", är styrutrustningen olämplig för stengods.
Om det är "Typ S" kan stengodsbränningar styras (förutsatt att ugnen orkar, förstås)
Den gula kabeln till givaren (4) kan avslöja vilket mätsystem det är. Titta på de två innerkablarnas färg, och jämför med bild 2.
Låt ingen testkörning gå obevakad, innan du vet om/hur allt fungerar.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-17 08:01 av Bo§e
#1: tack så jättemycket!
Enligt säljaren ska den gå upp till 1300°, min man jobbar med el så han ska kolla igenom den innan vi testar den.
Behövs då alltså inte stavarna som jag har på ena bilden? Jag frågade i en annan grupp och där sa någon att dessa stavar ska in någonstans för att stänga av ugnen när den nått en viss temperatur.
#2: Dessa toppmatade Ruben Lind-ugnar brukade ha ganska marginell effekt, och relativt tunntrådiga element.
I originalutförande var de definitivt inga stengodsugnar.
Om mätsystemet är "Typ K", är det definitivt inte någon stengodsugn. K-givare "äts upp" i stengodstemperatur.
Om det är "Typ S", sätter mätsystemet inte några gränser, och då vore det intressant att veta vilken effekt ugnen faktiskt har. Jag har dock inte hört talas om någon kraftigare modell, men är öppen för att jag kan ha missat det.
Ugnen kan ju också ha modifierats av någon tidigare ägare.
Stavarna (Orton minibars) som du visar, brukar användas tillsammans med den mekaniska regulatorn "Kiln Sitter".
Jag tvivlar på att din ugn har någon sådan.
Titta inuti ugnen, om du ser något som liknar bild 1. Då skall det du ser på bild 2 sitta på utsidan.
Jag gissar att stavarna inte hör ihop med din ugn.
- Redigerat 2026-05-17 15:29 av Bo§e
"stavarna"
Jag ser inga siffror instämplade på dessa
Finns inga siffror så ser de ut som trekantspinnar som används att ställa under det som ska brännas
#4: Jag tror minsann att du har rätt…..😁
Det verkar vara vanliga trekantspinnar…!
🙂
#1: hej! Nu har jag tagit mig ut och kollat på givaren som sitter i locket, var det den jag skulle kolla?
Som det ser ut verkar det tyvärr vara en som endast tar lergods. Går det byta ut den till en typS? Och köra stengods eller är det hela ugnen och elgrejen som inte fixar det?
#6-7: Ja, det är helt klart en K-givare och en K-kabel, och styrutrustningen är då följaktligen också en "K"-styrning.
För att kunna bränna stengods, måste således styrning, givare, och dess kabel bytas till en S-kompatibel utrustning.
Men, innan det görs, måste det konstateras om ugnen orkar med stengodsbränningar. Man vill ju inte kosta på ett byte av styrutrustning om ugnen ändå är för klen.
Man kan få en första hint om ugnens prestanda, om man tar reda på dess effekt (kW), och jämför med dess volym.
Det kan (?) bli aktuellt att höja effekten, med en ny, omräknad elementsats.
Sedan får man fundera på om ugnen är värd att kosta på vad som krävs för att förvandla den till en stengodsugn, eller om den skall förbli en lergodsugn…?
- Redigerat 2026-06-21 14:38 av Bo§e