Elkabel på ugn
Hej! Jag har köpt en begagnad cerama SC100 och tänkte nu börja bränna i den. Den är bara 5,5 år gammal o i superfint skick och har funkat prima hos gamla ägaren. Men jag ser att några kablar ligger väldigt nära kroppen på ugnen. Är det något jag behöver åtgärda? De verkar ju inte vara buntade till något på insidan utan ligger löst så jag antar att det är så från fabriken men de kanske flyttat sig under transporten hem till mig?
Tycker inte att det ser så farligt ut.
Du kan ju kolla att ingen kabel ligger direkt mot ugnskroppen, för säkerhets skull.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Den blå ligger direkt mot ugnskroppen, jag vet inte hur varm en ugn blir på utsidan, borde jag skruva loss bakskyddet och flytta på den?
#2: Det kan bli ganska varmt, men sådana kablar har ganska bra temperaturtålighet….
Kanske ändå bäst att flytta litet på den. Det borde gå ganska lätt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: Har försökt flytta på den med en metallpinne men den stannar inte där inne av bara det. Så får nog skruva av bakstycket för säkerhetsskull 🤔
Hej.
Vet du vilken funktion kabeln har. Vad är den ansluten.
Den kanske är noll referens till något i ugnen. Då kanske konstruktören valt
Ansluta till chassi. Bara en tanke.
Uppdatering!
Jag kontaktade cerama och fick guidning i att kabeln inte skulle ligga där. Skruvade av baksidan och fäste den i sig egna kabelhärva längre upp med buntband. Så nu ligger ingen kabel emot metallen längre :)