Handtag vid glasering
Sett att det finns som en cylinder man kan fästa på undersidan av sida alster för att hålla i när man doppar i glasyren. Just för att kunna doppa ner utan att få glasyr på undersidan. Var hittar jag en sådan och hur funkar de?
Jag har sett på nätet hur vissa använder en liknande sådan. Undersidan måste vara plan och vaxad för att det ska fungera. Sen begränsar det minsta flata ytan på undersidan man kan ha. Eller har du sett något annat? Menar du en tång?
Det lättaste är att bara torka bort glasyren med en lämplig svamp. Dom där sugkopparna är nog mest besvärliga och storleken spelar ju också en roll
- Redigerat 2026-07-26 19:42 av ler
#1: tack för ditt svar
#1: Har provat en liknande variant, de sitter tyvärr inte kvar nåt vidare länge.
Vissa gör specifika glaze catchers eller cylindrar som man kan hålla i och glasera. En glaze catcher sitter kvar under bränningen och limmas fast med en blandning av trälim och aluminiumdioxid så att den lättare släpper efteråt. En cylinder av skröjad lera kan limmas fast med latex och brytas bort innan bränning. En sugpropp kräver helt slät botten för att fästa och jag har sett folk använda dammsugare för att hålla i saker. Bara fantasin sätter gränserna. Men oftast kommer man långt med att vaxa botten och torka rent efter doppning istället för att fixa med olika tillbehör