Scandia Top 3-ovn Kopplingsschema?
Hej!
Är det någon som möjligen har ett kopplingsschema till en Skandia top 3-ugn, T-3 40S ?
Har problem med att den inte kommer upp temp för glasyrbränningen utan slår av sig vid ca. 1180 och då visar felkod F1. Den kämpar sig otroligt långsamt uppåt i temp när den kommit över 1000.
Elementen är nya.
Har förstått att fler haft liknande problem men inte sett ngn lösning på problemet.
Tacksam för råd och ev. kopplingsschema😊🙏
Hej,
Här får du schemat för T3-40
Vi börjar med placeringen av elementen.
De fyra element du fick, var numrerade 1-2 och 3-4.
Som visas på schemat skall 1 och 2 placeras överst, och 3 och 4 därunder.
Schemat visar också hur de är sammankopplade sinsemellan.
De tidiga modellerna hade 3,2 kW effekt, men det höjdes senare till 3,5 kW. Vilken modell du har, kan du läsa på typskylten.
Men även med 3,5 kW blir den ganska effektsvag för att bränna stengods, och därför är det rekommendabelt att ta fram en elementsats med ännu litet högre effekt. Det finns dock en övre gräns, eftersom de nya elementen också måste få plats i de befintliga spåren.
Jag har också skickat dig ett PM.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-09-13 12:07 av Bo§e
Stort Tack! för kopplingsschemat.
Min ugn är tyvärr bara på 3,2 Kw.
Är det samma schema till den som till 3,5Kw?
Ja, det är samma schema.
Nu blir det knepigt.
Om jag renritar kopplingen hos din ugn, är elementen sammankopplade som på den här skissen.
Dvs 2 serier á 2 element, som kopplats parallellt, till skillnad mot Scandias schema, som visar 1 sammanhängande serie om 4 element.
Då kommer frågan om denna koppling kan vara ett alternativt kopplingssätt (dvs original) hos vissa modeller av T3-40…? Om så är fallet (?), kan inte samma element användas, som ingår i schemat du fick i #1.
Jag minns inte att det skall ha funnits två olika kopplingssätt (och olika elementsatser), men här kan jag ha fel.
Jag är osäker på matematiken mellan de här två kopplingssätten. Blir effekten densamma i båda kopplingssätten ?
Finns här någon elkunnig som kan hjälpa till…?
Ingvar, kanske…?🙂
Var köpte du elementen…? Och var de kopplade så från början…?
2 av dem borde ha haft en liten pappersetikett med "1-2" och två av dem etiketterade *3-4".
- Redigerat 2026-09-14 14:12 av Bo§e
Det var den tidigare ägaren av ugnen som lät byta elementen.
Efter att ha pratat med Ingvar och sen Tore så har jag beställt nya element och ska låta bygga om ugnen till 3-fas och högre effekt.
Men då blir ju frågan hur de nya elementen ska kopplas🧐
#6: Vad bra… Det vore fint om effekten kunde höjas till 4 kW eller däromkring. Litet till hade heller inte gjort något, men det finns ju en fysisk begränsning….🙂
Hur de nya elementen skall kopplas, får du reda på av den som gjort dem… Be om ett schema för säkerhets skull…
🙂
- Redigerat 2026-09-14 14:57 av Bo§e
Hej.
Effekten kommer att höjas till 4,5 Kw
Alla element kopplas i serie mellan
2 faser, och ingen nolla är med.
Det blir en liten enkel omkoppling
mellan element-kopplingarna,
och lite ny kabeldragning.
ev. även byta anslutnings-kabeln,
beroende på hur den ser ut.
Vi fixar det med lite Face-Time och
telefon.
Sedan får ugnen märkas om, hur den är kopplad.
#8: Hej Ingvar,
Bra att 4,5 kW "får plats". Då blir det en bra stengodsugn.
För övrigt är Scandia T3-ugnar rejäla och enkla, men 3,2 eller 3,5 kW hos 40-litersmodellen var litet i underkant.
Ja, efter en sådan här ändring bör man märka om ugnen. Typskyltens uppgifter stämmer ju inte längre, vilket kan skapa oreda och förvirring, inte minst om ugnen t.ex. byter ägare igen…osv…
Tack för alla bra råd från proffsen här. Fantastiskt fint😃🙏🌸