Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialkeramik-bränning
Läst 36 ggr
Tickan_Sickan
0

Järn i bränning

Hej, jag har funderat på att kombinera metall och keramik i lite kommande projekt.
Framför allt vill jag veta om det går att integrera tex armeringsjärn runt typ en vas, i formgivningen, och sen ha med en i bränningen utan att det blir ett problem för ugnen och lerans integritet.

Är det någon som har erfarenhet inom detta ?

Och fins det nått jag borde tänka på tex gällande tyngd på metallen vs lerans sintring?

Bo§e
0

Järnet kommer inte att direkt smälta, men en del av metallen kommer att "försvinna", i form av oxidering/avflagning, vilket kan vara en effekt i sig själv. Skydda plattan under/kring föremålet.

Det är svårt att förena stengods och järn. Stengodsleran kommer som vanligt att krympa när den sintrar, vilket inte järnet gör.

Börja försiktigt. Testa att t.ex. bränna en spik eller liknande. Lägg den i t.ex. en skål, så att omgivningen skyddas från oxidflagor.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Men varför inte applicera järnet efter bränningen?

Tickan_Sickan
0

#1: okej, spännande med avflagningen. Brukar det fläka runt mycket/ hur långt från verket behöver man skydda från dessa flakor ?

Jo krympningen får jag försöka jobba runt.

Ska göra lite tester om verkstadsansvarige tillåter.
Spiken va en bra idé, tackar Bose

Bo§e
1

#3: Det brukar inte sprätta omkring så långt, men det är bra med litet gardering. Oxidflagor får absolut inte hamna på ugnselementen, t.ex.
Ja, testbränn en spik eller liknande, till att börja med….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)