Keramik iFokus

Keramik

Läst 82 ggr
KeramikRookie
0

Vinröd glasyr blev…

Inte alls vinröd?! 🤨

Jag blandade en blank glasyr med denna basen:

Fältspat, kaolin, silica, dolomit och fritta 3134. (Totalt 1kg torr vara)
Sedan hade jag i färgkropp 100gr som skulle tåla temperatur upp till 1250.

Färgkroppen jag använder är vinröd från BSZ 6213-00 och är märkt SnCaSiCr.

Vaknade nyfiken idag och skulle kolla ugnen. Döm om min förvåning när jag inte hittade några vinröda muggar. Inte ens röda. Mer vita med en grå hint. Utan färgkropp blir glasyren jag använder riktigt blank. Så jag va övertygad om att detta skulle gå vägen. Men nej.
Bränner till kägla 6. Vad kan ha hänt?

Det rosa på bilden skulle va rosa, den vita skulle va vinrött

• Redigerat 2026-09-20 21:42 av KeramikRookie
KeramikRookie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild

Bo§e
0

Tänker: Vissa färgkroppar fungerar inte tillsammans med en alkalisk borfritta, vilket 3134 är.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

KeramikRookie
0

#2: kan det va så enkelt? 🙈 Går det rädda den eller är det kört?

Tack för svar🙏

Bo§e
0

#3: Svårt att säga säkert, men nu när glasyren är "mättad" med 10% av den röda färgkroppen, finns det nog begränsningar för vad som kan tillsättas…..
En chansning vore att tillsätta ett par % koboltoxid, och "göra om den" till en blå glasyr, för att rädda den. Prova med en liten mängd först, för säkerhets skull…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
2

Du behöver krita i glasyren det måste alla stains som har basen krom-tenn och gärna några procent tennoxid för att stabilisera, magnesium och bor får inte vara för mycket av och ingen zinkoxid men det har du ju heller inte i receptet, nu vet jag ju inte hur receptet ser ut så svårt att säga exakt vad du ska göra, men omedelbart så tänker jag att du kan ha i 10-20% krita och 1-3% tennoxid, torka lite av glasyren och gör ett litet test, 10 av den torkade glasyren och så krita och tennoxid och testa om det funkar och om inte så kan jag hjälpa dig med ett annat recept

KeramikRookie
0

Jag använda detta receptet som blir en bra blank glasyr:

Fältspat 32,5
Kaolin 19,5
Silica 19,5
Dolomit 17,5
Ferro fritt 3134 11

Tror du att det går justera med att tillsätta Krita i den redan blandade basen?
Jag kanske ska satsa på nytt recept + annan färgkropp. Någon som har tips på en blank, vinröd/burgunder?

ler
2

Du kan prova med dubbla mängden fältspat och 20 krita och 3 tennoxid.
Om det inte fungerar så kan du använda det här receptet som jag har använt för 1250 grader men jag tror att det funkar vid lite längre temperatur också, du får testa
387 kalifältspat
163 krita
36 colemanit
115 kaolin
207 kvarts
92 färgkropp
Och eventuellt lite tennoxid men inte nödvändigt

• Redigerat 2026-09-21 13:20 av ler
KeramikRookie
0

Tusen tack Ler, vad skulle jag gjort utan dig. Vilken klippa du är. Och du med Bosse 😃