Bordeaux röd glasyr
Mina kursdeltagare fick syn på den bordeauxröda i Cebex katalog. Är det nån som prövat denna. Är den lätt / svår att jobba med, rinnig? Eller har ni förslag på alternativ glasyr? Tycker de ljus- o mörkröda verkar jobbiga.

Den är ok.

Jag har provat de som heter mörkröd och ljusröd, skillnaden är inte så stor dem emllan i färgen, men en av dem är helvetisk att röra upp, sitter som sten och sjunker som sten. Kommer tyvärr inte ihåg vilken… Så prova bordeauxn! Jag skulle gärna ta mig ett glas Bordeaux, det var ett tag sen och får väl vänta ett tag till pga av amningen… Men nu kom jag från ämnet.
Har en mörkröd cebex bränning i nu borde vara klar att plocka ut i kväll Bränner rött luftigt ventilerat och denna glasyr är elänändig att röra upp du måste ha i kur 1 och köra med borrmaskinen med fixröraren på då går det fort.

Rozzy, hur mycket kur 1/kg har du i när du blandar den mörkröda?
Det vatr nog lite desparation på vägen….jag puttade i lite då och då…
De e skit när man inte kan röra upp glasyrerna efteråt men man kan ju alltid blanda något bättre eget har själv testat lite med vinröda färgkroppar. en bra grund till 1200 grader är
CaO 0.5
PbO 0.3
Na2O3 0.2
Al2O3 0.15
SiO2 2.0
+ 12% cebex vinröd 4716

det finns flera trådar sen tidigare om Cebex ljus och mörkröda men nu handlade ju frågan om Bordeaux

jag ska snart bränna prov på den bourdeauxröda från cebex.