Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2957 ggr
pyromanen
0

Producera - vara kreativ

Märker att det lätt är att man ska vara duktig och producera en massa hela tiden och det blir sällan av att "leka". 

Hörde om en som hade satt av en särskild dag i veckan där hon hade avtal med sig själv om att det var förbjudet att producera, förbjudet att göra något hon gjort förut..  och kom hon på någon bra ny modell var det förbjudet att göra mer än ett par stycken den dagen… bara leka. 

Hur gör ni?

avalon
0

Försöker kombinera att producera och göra nya grejer, men jag har lätt för att bara vilja "leka". Tror dock inte att det skulle funka för mig att förbjuda eller tvinga mig själv. Men har jag haft en period där jag bara har "producerat" och drejat mycket så försöker jag ta någon eller några veckor då jag skulpterar lite, och testar nya ideer.

LeWE
0

Konstigt nog får jag alla bra ideer när jag har som mest att göra, som till jul t ex. Konstigt nog så brukar jag också hinna göra ideerna då?? Efter jul är det så lugnt och jag tänker varje år att DÅ ska jag hitta på nytt.. men då blir jag slapp o slö och gör bara det jag absolut måste.. ja, är man konstig eller..?

Bruzapetra
0

Jag håller med Lewe. När jag har mycket att göra hinner jag också mycket. Så fort jag går ut och tänker att jag ska göra nåt annat så får jag hjärnsläpp! jag kan stanna upp mitt i mugg produktionen och få för mig att göra en gipsform eller dylikt som jag tänkt på länge och helt plötsligt får lust på.

Nu har jag jag jobbat 7 hela dagar på två veckor och hunnit med massvis. Kände mig som ett yrväder när jag gick ut förra veckan för första gången. Har hunnit göra en stor gipsform på ett uppläggningsfat, två mindre i samma modell, drejat kannor, muggar, durkslag, tekoppar med fat, gipsformar på 2 sorters skyltar, kört en glasyr ugn, sorterat upp olika glasyrer och blandat nya + ett antal glasyrprover… Tror aldrig jag varit så produktiv nånsin! men så har jag visserligen aldrig kunnat jobba 8 timmars dagar i egen verkstad innan. Det känns skitkul iallafall!!!

Nu kom jag kanske ifrån ämnet lite:D Men i vilket fall har detta producerande bara skapat massor av nya ideer under arbetes gång. Och jag tar mig tid att göra nya saker så fort jag får lust till nåt annat.

Lilja
0

Jag försöker också planera in dagar för utveckling ibland men håller med om att de dagarna mest går till att hämta andan för att kunna fortsätta producera. Ideérna kommer när man minst anar. På en promenad eller på stan eller när jag är mitt i värsta tidspressen med att tillverka saker. Tycker iallafall att det är urviktigt att ta sig tid för reflektioner och att vara öppensinnad för omgivningen där ideérna föds. Hur den omgivningen ser ut är väl olika för alla. En del läser böcker eller tidningar andra ser på filmer eller går i skogen. Att få kunders feedback på de saker jag gör ger mig också mycket nya ideér. Det är ju lika viktigt att produktutveckla befintliga produkter och inte alltid känna sig pressad att komma på nya.

pyromanen
0

#3, vad kul att du nu äntligen får sätta fart!  Inte konstigt att det blir producerat hos dig, du måste ju ha sparat ihop så mycket lerenergi Glad

Bruzapetra
0

Tack!Skrattande Ja, jag vill bara jobba och har snarare fredagsångest än söndagsångest:)

susanne.k.wall
0

Det verkar vara så för oss att när vi är som mest kreativa med att producera kommer också idéerna. Jag tycker också det är så. Man kan vara mitt uppe i att producera muggar eller nåt annat mat-för-dagen-saker och så får man en snilleblixt!

Jag brukar faktiskt belöna mig själv. När jag gjort massor med exv muggar belönar jag mig med att göra tekannor. Tycker det är en alldeles speciell njutning i att göra tekannor och ingen blir den andra lik. Fast man ser dom är släkt.

Har också försökt mig på att producera tre dagar och göra skulpturer i två dagar - fast det har aldrig funkat. Skulle gärna vilja att det gjorde det men mycket tid går åt till just produktion. Fast jag tycker om det också såklart. Men för mig är det så att jag hela tiden känner jag måste ha saker jag vet säljer, innan jag kan "leka". Fullt med muggar och fullt med skålar och sen kanske jag unnar mig att prova nya leror, skulptera nya saker och göra kakel och bilder.

LeWE
0

Konstigt att man inte själv bestämmer när man ska skapa nytt! Det kommer liksom till en när man minst anar det, oftast när man har som mest att göra för övrigt..skulle gärna bestämma för egen del att jan -mars skulle jag använda till att testa nya ideer  men det fungerar inte i praktiken!

Denna kommentar har tagits bort.
Keraleij
0

Ibland får man ju en bit över på drejskivan när man har drejat på klös till exempel. Då passar jag ibland på att testa grejer på den biten.

Annars gillar jag att göra en hel serie med tex anspråkslösa småskålar eller något annat smått som man kan 
testa olika dekormöjligheter på.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

mangobango
0

Jag gillar att "skojdreja". Då drejar jag på klös och gör massor av olika saker. Sist blev det en rad småskålar med hjärta i botten. En ny produkt som utformades efter hand genom lek.

Det är verkligen, jättekul med kravlöst och bara göra något, få se vad det blir! Ofta har jag kommit fram till nya roliga grejor som också sålt bra.