Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 646 ggr
AnnaAx
0

ännu en uppdatering om min ugn

jaha då har man bränt sin första glasyr ugn.

Jag äger nu en platta, en skål och en kanna mindre. Och så har mitt självförtroende fått sig en törn.

man kan ju undra vad jag har gjort för fel. för glasyren rann jätte mycket på 2 saker men inte på resten.. jaja blir cebex imorgon då jag ska köpa fler plattor.

men man vill ju helst inte att det händer igen!!Generad

inte än i alla fall!!

Ulla
0

Om det var samma glasyr på alla sakerna så kanske du hade lagt den för tjockt på de saker där den rann?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kia1
0

En tröst är att det har nog hänt oss alla (iallafall mej) jag tycker att köpeglasyrena ofta beter sig så där jag kanske bara har haft otur, men det blir bättre att blanda själv tycker jag, Lägg på ordentligt med platt smet så du kan klara plattorna prova med en dremel eller stämmjärn så kanske du får bort glasyren på plattan

avalon
0

Det brukar inte vara något problem att fixa till plattorna. Hugg bort det som går med stämjärn, slippa sedan med något. Jag använder slipsift i en vanlig borrmaskin och slipar bort alla glasyrrester. Sen tar du eldfast murbruk och lägger i med en liten spackel grej (vad heter dom ? dom man har när man spcklar iallafall). Lägg i lite mer än vad som behövs, så det blir som en liten bulle. Sen torkar du med fuktig trasa för att jämna till. Låt det sen va ett dygn el. så och slipa sen över hela ytan med sandpapper. Sen plattengobe. Det låter kanske omständigt, men det går ganska fort och är lätt och du sparar massor med pengar !!

AnnaAx
0

tack för alla tips.. jag har en glasyr ugn igång nu håller på å svalna, men ska åka bort imorgon så jag kan inte öppna den förren torsdag natt!! men spännande ska det bli!!

Ulla
0

Undrar om AnnaAx har svårt att hålla tankarna borta från sin ugn som säkert är klar nu? Det måste vara jättespännande.

_
_

Jessika
0

…undrar hur det går för Anna med ugnen?

AnnaAx
0

hej å hallå på er alla.. jag har varit på en liten semestertripp å har därför inte varit här inne å kikat.. jag har bränt en glasyrugn till å det gick mycket bättre Cool men det blev ju inte det resultatet jag ville ha´, men jag får skylla mig skälv då jag hoppades att järnoxiden skulle lysa igenom glasyren bättre än vad den gjorde.. Fundersam men det går fler tåg.. man måstr ju prova.. annars vet man ju inte.. idag har jag däremot satt upp massor med hyllor i mitt lilla kryp in så det inte ser ut som en meterioitnedsalg bara en litet slagfältHemlis

Ulla
0

Det låter som om du är igång nu. Härligt!

_
_